Nyt skandinavisk sats: Finnair skruer op for konkurrencen med SAS og Norwegian

Krigen i Ukraine får Finnair til at trænge længere ind på det skandinaviske marked, hvor selskabet ser plads til både sig selv og flere konkurrenter. Finnair vil samtidig ikke tøve med at genoptage flyvninger gennem Rusland, siger direktør til MobilityWatch.
Foto: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix

Skandinavien og Danmark kommer fremover til at blive et endnu vigtigere marked end i dag for flyselskabet Finnair.

Det fortæller Finnairs chef for Skandinavien, Robert Lönnblad, til MobilityWatch i forbindelse med åbningen af en rute mellem København og Qatars hovedstad, Doha.

Danmarks vigtighed kommer ifølge Lönnblad til at vise sig på flere planer.

”Selvfølgelig er den investering, vi laver nu, en stor del af det, men der vil også komme andre tiltag på det danske marked,” siger han.

Det kommer blandt andet til at handle om markedsføringen og synligheden udadtil, uddyber Lönnblad.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Robert Lönnblad er chef for Finnair i Skandinavien. | Foto: PR / Finnair
Robert Lönnblad er chef for Finnair i Skandinavien. | Foto: PR / Finnair

Siden coronakrisen tog jerngreb om den globale luftfartsindustri, har flere af de etablerede nordiske flyselskaber kæmpet en kamp for livet.

Det førte sidste år til en gennemført restrukturering hos et nyt og slankere Norwegian, mens det dansk-svenskejede SAS i disse måneder kæmper for at opnå det samme ved en konkursdomstol i New York.

Også det 99-årige Finnair med den finske stat som majoritetsejer er ved at gennemgå en restrukturering for at sikre overlevelsen.

Det finske flyselskab er foruden coronakrisen blevet særligt hårdt ramt af krigen i Ukraine og de afledte sanktioner mod russisk luftrum, som flyselskabet traditionelt har benyttet til at flyve hurtigt og omkostningseffektivt mellem Europa og Asien.

Selskabets nye ruter til Doha er et samarbejde med Qatar Airways, som udover København også flyves fra Stockholm og Helsinki. Det er da også et direkte forsøg på at holde fast i trafikken til Asien, blot udenom russisk luftrum.

Plads til flere aktører

Mens Finnair altså vil forsøge at trænge længere ind på det skandinaviske marked, tror Lönnblad, at der i fremtiden vil være plads til både Finnair, Norwegian og SAS i kampen om de skandinaviske kunder.

”Vi har en smule forskellige strategier, så jeg tror ikke, vi behøver at udelukke hinanden,” lyder det.

Robert Lönnblad peger på, at en tid med mange kriser, både i form af Ruslands invasion af Ukraine og coronakrisen, har gjort det nødvendigt at tænke nyt.

”Det er en svær situation for alle flyselskaberne i disse tider. Det her er en måde for os at komme igennem kriserne og sikre os, at vi er et levedygtigt selskab i fremtiden,” siger han.

I forbindelse med restruktureringen er selskabet desuden i gang med at reducere antallet af medarbejdere med 200 - hvilket ikke er den første fyringsrunde siden coronakrisen.

Kan ikke spilde Rusland-mulighed

Finnairs skandinaviske chef lægger da heller ikke skjul på, at flyselskabet ikke vil have nogle kvaler ved at genoptage de økonomisk attraktive flyvninger gennem Rusland, når det igen bliver muligt.

”Det bliver forhåbentligt snart. Det har været en hjørnesten i vores strategi at flyve den korteste vej til Asien, og når det bliver muligt, vil det være en mulighed, vi ikke kan lade gå til spilde,” slår han fast.

Derfor udstikker han heller ingen garantier for, at det nye rutesamarbejde med Qatar Airways kommer til at vare ved.

”Samarbejdet er for os langsigtet. Men hvis der er en ting, vi har lært med corona og krigen, er det, at tingene kan ændre sig meget hurtigt, og det bliver vi nødt til at tilpasse os. Intet et skrevet i sten,” siger Robert Lönnblad.

Finnair indleder forhandlinger om reduktion af arbejdsstyrken

Lukket russisk luftrum får Finnair til at lancere ny strategi

Norwegian fik overskud i tredje kvartal – men melder om udsigt til lavere efterspørgsel

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også