DSB-topchef lægger op til besparelser efter fordoblet energiregning

Det statsejede togselskab står over for besparelser i 2023 som følge af en kommende milliardregning til energi. Topchef forventer, at man vil være færre medarbejdere om et år, men afviser fyringsrunder.
Flemming Jensen, adm. direktør i DSB. | Foto: PR / DSB
Flemming Jensen, adm. direktør i DSB. | Foto: PR / DSB

2023 ser ud til at blive et svært år for DSB.

Det er til trods for, at det statsejede transportselskab tirsdag opjusterede forventningerne til 2022, da væksten i passagerer oversteg de forhøjede energiomkostninger. Nu venter man et overskud før skat på 200-300 mio. kr. mod en tidligere forventning om en bundlinje ”tæt på nul”.

Den helt store udfordring for selskabet bliver energipriserne, konkret på el og diesel.

Det fortæller adm. direktør Flemming Jensen til MobilityWatch.

”Lige nu er forventningen, at vores omkostninger til energi næste år vil være mellem 600-700 mio. kr. højere end i år, som formentlig ender 400 mio. kr. højere, end det, vi betalte sidste år. Så det er en stor stigning.”

I 2022 ventes selskabets samlede energiomkostninger at beløbe sig til ca. 700 mio. kr., og dermed står regningen til el og diesel i 2023 til en potentiel fordobling.

Afdækker energi

DSB afdækker i løbet af året dets energiomkostninger for det kommende år. Det sker ved at indgå aftaler om køb af strøm og diesel til en fast pris plus et tillæg til det selskab, som man køber det af.

Det gør man i stedet for at skulle købe el og diesel på det såkaldte spotmarked, hvor man køber varen til den pris, den har på den givne dag.

Ved at have afdækket energiindkøbet på forhånd kan man således sikre sig en besparelse, hvis priserne i mellemtiden er steget, og omvendt skal man betale mere end dagsprisen, hvis priserne er faldet, siden man indgik fastprisaftalen.

Ifølge Flemming Jensen handler strategien om at afdække så stor en del af energiomkostningerne på forhånd frem for at købe på spotmarkedet om at sikre klarhed over næste års budgetter i god tid. Også selvom det kan resultere i en markant større regning, som det tyder på at blive tilfældet i 2023.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

DSB har for 2023 afdækket omkring 80 pct. af dets energiomkostninger, mens de resterende 20 pct. skal indkøbes på spotmarkedet.

At der ikke er afdækket endnu mere skyldes ifølge Flemming Jensen, at der er så stor usikkerhed koblet til priserne i øjeblikket, at den præmie, DSB skal betale til selskaberne, som de får afdækket deres energipriser hos, er for høj.

Samtidig er det generelt svært overhovedet at få mulighed for at indgå kontrakter om en fast pris, fortæller han.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

I løbet af 2022, hvor DSB har skullet afdække dets el og diesel til 2023, er priserne skudt markant i vejret – på nær de seneste par måneder.

Så hvis I ikke havde afdækket så meget af jeres energiomkostninger, kunne I faktisk have lavet en billigere aftale nu?

”Ja og nej. Vi afdækker ikke priserne for at spekulere i markedet, eller fordi vi kan være smartere end markedet,” siger han.

”Mekanikken i det vil jo være, at når priserne stiger kraftigt, så har vi en fordel af det, fordi vi så har låst priserne lavere end det, man ser i spotmarkedet, og den dag, hvor energipriserne potentielt falder igen, får vi en forsinkelse, inden vi får gevinsten ved det,” siger han.

Topchefen holder fast i, at løsningen med at sikre en fast pris frem for at se, hvordan markedet har udviklet sig til næste år, er den rette tilgang.

Netop i det her marked, hvor der er masser af usikkerhed og store udsving i priserne, er det så rettidig omhu at have afdækket til så høj en pris?

”Det er jeg ikke et sekund i tvivl om. Når priserne falder er det jo supernemt at sidde og sige, at man ikke skulle have afdækket prisen. Kunne du sige til mig i januar, hvad prisen ville være, når vi når frem til nu?”

”Det er udelukkende et spørgsmål om at have en budgetsikkerhed, og det udjævner sig jo over tid. Vi har fået en stor gevinst ud af det i år, og hvad det bliver til næste år er svært at sige. Lige nu falder priserne, men hvad sker der til februar - det kan jo sagtens være, de stiger igen.”

Forventer færre medarbejdere

Tilbage står imidlertid, at DSB skal forsøge at finansiere energiomkostninger næste år, som bliver markant højere end i år.

I går, tirsdag, blev det meddelt, at priserne i den offentlige transport på Sjælland, herunder DSB’s produkter, generelt vil stige med 4,9 pct. fra 15. januar 2023.

Et tiltag, som er et resultat af de stigende omkostninger til brændstof og energi, men som ifølge DSB-direktøren slet ikke skaber balance med udgifterne.

”De prisstigninger, der bliver lagt ind i på billetterne, kan på ingen måde dække de meromkostninger, der kommer,” siger han og slår fast, at 2023 bliver et ”udfordrende år”.

Derfor vil man ifølge Flemming Jensen gå omkostningerne igennem med en tættekam for at finde mulige besparelser og samtidig forsøge at få forretningen til at vokse.

I tredje kvartal er man således også lykkes med at skabe vækst i passageromsætningen, som beløb sig til 1,46 mia. kr. i kvartalet, hvilket er over rekordniveauet på 1,3 mia. kr. i 2019.

Omkostningerne bliver dog sat under loop, slår direktøren fast.

Betyder det, at I skal reducere antallet af medarbejdere?

”Der er bestemt ingen planer om, at vi skal ud i opsigelser af medarbejdere, men vi kigger selvfølgelig hele tiden på, hvordan vi kan effektivisere på administration og drift. Vi har færre medarbejdere nu end for et år siden, og den udvikling forventer jeg fortsætter som en del af den løbende effektivisering, vi har,” siger Flemming Jensen.

I regnskabet for tredje kvartal fremgår det, at DSB i gennemsnit havde 6033 fuldtidsbeskæftigede i kvartalet. I samme periode sidste år lød det på 6062.

Han tilføjer, at DSB ikke har ”et decideret ansættelsesstop”, men at der er steder i både driften og administrationen, hvor man ikke behøver at genbesætte stillinger, når medarbejdere fratræder.

Priserne i offentlig transport stiger på Sjælland fra januar

Energipriser gnaver i DSB-overskud for tredje kvartal

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også