Metroselskabet betalte 350.000 kr. for en fødselsdagssang

Da den københavnske metro markerede sit 20-års jubilæum i efteråret, blev der indkøbt en ”hyldestsang” til lejligheden med et særligt budskab til byens yngre målgruppe.
Foto: Pr / Metroselskabet
Foto: Pr / Metroselskabet

Metroen i København kunne den 19. oktober fejre 20 års fødselsdag, og den store milepæl blev flittigt markeret af det statsejede selskab.

Blandt tiltagene, der skulle markere den runde fødselsdag, var sangen ”Byen sover aldrig (min metropol)”, som selskabet har betalt 342.500 kr. for. Det viser en aktindsigt, som MobilityWatch har fået.

Konkret har man betalt 62.500 kr. for honorar til kunstneren MAS, som står bag sangen, sangskrivning og indspilning.

Størstedelen af beløbet, specifikt de resterende 280.000 kr. er gået til et reklamebureau for ”konceptudvikling, projektledelse, aftaler med produktion og management, preproduktion og post-produktion,” fremgår det.

Hos Metroselskabet synes man, at pengene er godt givet ud.

”Ja, det mener vi,” lyder det i et skriftligt svar fra Sofie Lindberg, kommunikationschef i Metroselskabet.

”Sangen skal ikke skal ses som et enkeltstående element, men indgår som en del af en større samlet indsats i forbindelse med Metroens 20 års fødselsdag. Denne del af kampagnen var særligt målrettet unge og skulle skabe relationer mellem dem, byen og Metroen samt vise, at Metroen og byen er tæt forbundet. Det, mener vi, at sangen reflekterer på fineste vis.”

Metroselskabet oplyser videre, at man har eksponeret sangen på sociale medier, mens den også er udkommet på diverse musikstreamingtjenester, hvor den på Spotify i skrivende stund er blevet streamet omkring 104.000 gange.

Budskabet, man har ønsket at få ud til unge i sangen, er ifølge kommunikationsdirektøren, at København er en moderne storby.

”Formålet med at udvikle en hyldestsang til byen i samarbejde med en ung kunstner var at udkomme på de medier, hvor budskabet om en storby, der er blevet til en metropol, kunne målrettes til en yngre målgruppe.”

Ikke det første trafikselskab

Metroselskabet er ikke det eneste offentligt ejede trafikselskab, som har postet penge i at få udgivet en sang sammen med en professionel musiker.

DSB indgik i august sidste år det, selskabet selv kaldte et ”utraditionelt” samarbejde med den rapperen Icekiid om sangen ”Aldrig glemt”, som havde til formål at sætte fokus på sikkerhed på togperronerne.

Det samarbejde var dog en markant mere bekostelig affære for DSB, som i alt brugte 970.000 kr. på sangen, musikvideoen og det dertilhørerende kampagne- og udviklingsarbejde.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også