En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
09.12.2022kl. 11.58

Metroselskabet betalte 350.000 kr. for en fødselsdagssang

Da den københavnske metro markerede sit 20-års jubilæum i efteråret, blev der indkøbt en ”hyldestsang” til lejligheden med et særligt budskab til byens yngre målgruppe.
Foto: Pr / Metroselskabet
af MADS ODDERSHEDE

Metroen i København kunne den 19. oktober fejre 20 års fødselsdag, og den store milepæl blev flittigt markeret af det statsejede selskab.

Blandt tiltagene, der skulle markere den runde fødselsdag, var sangen ”Byen sover aldrig (min metropol)”, som selskabet har betalt 342.500 kr. for. Det viser en aktindsigt, som MobilityWatch har fået.

Konkret har man betalt 62.500 kr. for honorar til kunstneren MAS, som står bag sangen, sangskrivning og indspilning.

Størstedelen af beløbet, specifikt de resterende 280.000 kr. er gået til et reklamebureau for ”konceptudvikling, projektledelse, aftaler med produktion og management, preproduktion og post-produktion,” fremgår det.

Her ville vi gerne have vist dig mere indhold.

Rediger dine cookie-indstillinger.

Dine cookie-valg gør, at vi ikke kan vise dig alt vores indhold. Se vores cookie-deklaration her.

Hos Metroselskabet synes man, at pengene er godt givet ud.

”Ja, det mener vi,” lyder det i et skriftligt svar fra Sofie Lindberg, kommunikationschef i Metroselskabet.

”Sangen skal ikke skal ses som et enkeltstående element, men indgår som en del af en større samlet indsats i forbindelse med Metroens 20 års fødselsdag. Denne del af kampagnen var særligt målrettet unge og skulle skabe relationer mellem dem, byen og Metroen samt vise, at Metroen og byen er tæt forbundet. Det, mener vi, at sangen reflekterer på fineste vis.”

Metroselskabet oplyser videre, at man har eksponeret sangen på sociale medier, mens den også er udkommet på diverse musikstreamingtjenester, hvor den på Spotify i skrivende stund er blevet streamet omkring 104.000 gange.

Budskabet, man har ønsket at få ud til unge i sangen, er ifølge kommunikationsdirektøren, at København er en moderne storby.

”Formålet med at udvikle en hyldestsang til byen i samarbejde med en ung kunstner var at udkomme på de medier, hvor budskabet om en storby, der er blevet til en metropol, kunne målrettes til en yngre målgruppe.”

Ikke det første trafikselskab

Metroselskabet er ikke det eneste offentligt ejede trafikselskab, som har postet penge i at få udgivet en sang sammen med en professionel musiker.

DSB indgik i august sidste år det, selskabet selv kaldte et ”utraditionelt” samarbejde med den rapperen Icekiid om sangen ”Aldrig glemt”, som havde til formål at sætte fokus på sikkerhed på togperronerne.

Det samarbejde var dog en markant mere bekostelig affære for DSB, som i alt brugte 970.000 kr. på sangen, musikvideoen og det dertilhørerende kampagne- og udviklingsarbejde.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

For abonnenter

Flere aktører vil have nationalt videncenter på finansloven efter mistet finansieringaftale. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Infrastruktur

Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

For abonnenter

Læs også

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

Den danskstiftede bookingplatform til privatfly Goollie har efter et halvt år endnu ikke haft nogen kunder. Flere initiativer i løbet af 2023 skal dog give selskabet luft under vingerne, fortæller direktør.

For abonnenter

Michael Ebbe, finansdirektør hos DSV | Foto: Dsv / Pr
Fragt og logistik

Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

DSV’s finansdirektør vil ikke kommentere, om den danske speditør er villig til at betale den pris, som DB Schenker rygtes at have. Men han understreger, at DSV har rigeligt med finansielle muskler til store opkøb.

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Photo: H. P. Therkelsen / Pr
Fragt og logistik

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

Dansk transportselskab har fået medhold i sag hos EU-Kommissionen, der modsat Danmark ikke mener, at ture med tomme returpaller tæller med i cabotageregnskab. Selskabet skal dog stadig betale millionbøde.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
  • Fransk samarbejde vil lette adgangen til brint på europæiske veje – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 3. feb.
  • DI: Lavere priser og enklere billetsystemer skal få flere over i bus og tog – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Intelligence Specialist

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge