Europæiske bilproducenter vil nå Kina med rekordstore investeringer

Det kan dog blive svært at vinde markedsandele fra kinesiske virksomheder, der bl.a. er støttet af regeringen, vurderer analytikere.
En bil af mærket VW ses på Auto Shanghai 2023. | Foto: Ng Han Guan/AP/Ritzau Scanpix
En bil af mærket VW ses på Auto Shanghai 2023. | Foto: Ng Han Guan/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Europæiske investeringer i den kinesiske bilsektor når et rekordhøjt niveau, idet virksomhederne forsøger at vinde markedsandele tilbage fra de kinesiske elbilproducenter.

Det skriver Financial Times.

Direkte europæiske investeringer i Kinas bilsektor nåede op på 6,2 mia. euro og på 1,5 mia. euro i andre sektorer i 2022 mod 1,7 mia. euro i bilsektoren og 5,5 mia. euro i andre sektorer i 2018, viser data fra en undersøgelse foretaget af det amerikanske Rhodium Group.

Denne stigning belyser, hvordan bilsektoren dominerer de europæiske investeringer i Kina trods forværrede forhold mellem udenlandske regeringer og Bejing samt øget kontrol af udenlandske virksomheder i Kina.

De ældre bilproducenter som Volkswagen, Ford, General Motors og Toyota får svært ved at få markedsandelene tilbage fra de kinesiske virksomheder, der både er støttet af regeringen og har vertikalt integrerede forsyningskæder, mener analytikere ifølge avisen.

”Investeringer er nødvendige, hvis du skal blive i spillet, men er ikke tilstrækkelige for at vinde spillet. Det kræver virkelig nytænkning af hele din forretningsmodel,” siger Bill Russo, der er stifter af det Shanghai-baserede konsulentfirma Automobility og tidligere chef i Chrysler i Kina, til Financial Times.

Otte ud af ti af de mest solgte modeller i Kina er kinesiske mærker ifølge data fra Automobility. BYD, der er det førende kinesiske bilmærke, opnår i første kvartal af 2023 en markedsandel på 39 pct. med en vækst i salg på 80 pct. sammenlignet med første kvartal i 2022.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også