Airbus satser på letvægtsvinger for at bevare sit forspring til Boeing

Initiativet skal samtidig medvirke til at producere mere brændstofeffektive fly.
Foto: Regis Duvignau/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Regis Duvignau/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Airbus går videre med planer om at udvikle en letvægtsvinge i Storbritannien til den næste generation af dets A320-fly. 

Planerne skal bevare selskabets forspring til den amerikanske konkurrent Boeing.

Det skriver Financial Times.

Den europæiske flyproducent åbnede tirsdag et nyt udviklingscenter for vingeteknologi på sin fabrik i Filton nær Bristol.

Den nye facilitet vil blive brugt til at bygge og teste vinger. Investeringen er en del af Airbus’ bestræbelser på at udvikle et mere brændstofeffektivt fly.

På sigt skal de mere brændstofeffektive fly med letvægtsvinger erstatte flyproducentens bedst sælgende A320-modeller.

Prototypevingerne har en større bredde, og det vil derfor være nødvendigt, at vingerne kan foldes ind for at tilgå lufthavnsgates.

Længere, lettere vinger gør det lettere for et fly at lette uden at bruge så meget brændstof som andre vingetyper. Derfor kan den nye vingeteknologi ifølge avisen Times være med til at reducere flyenes CO2-udledning.

Airbus står stærkt overfor Boeing i segmentet af fly med en enkelt gang, hvor europæerne har en markedsandel på 60 pct. Boeing er også i gang med at udvikle en længere vinge til næste generation af sit 737-fly.

Begge flyproducenter ventes først at løfte sløret for det nye flydesign med letvægtsvinger i 2025, skriver Financial Times.

Airbus er blevet hjulpet af den britiske regering med finansiering til research og udvikling. Siden 2014 har flyproducenten modtaget 117 mio. pund fra Institut for Rumfartsteknologi til at udvikle sit letvægtsvingeprogram.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også