Molslinjens Kombardo-busser leverer passagerrekord efter første halvår
I første halvdel af 2023 har 376.116 rejsende taget turen over Kattegat eller over Østersøen til Bornholm med en bus fra selskabet Kombardo Expressen, og det er 20 pct. flere end det hidtidige rekordår 2022.
Det oplyser Molslinjen, der står bag Kombardo Expressen i samarbejde med Herning Turist, til MobilityWatch.
Fra Jesper Skovgaard, der er kommerciel direktør hos Molslinjen, lyder det, at rederiet forventer at holde fast i tempoet året ud.
”Mon ikke man kan gange det med to?” svarer han på spørgsmålet om, hvor mange passagerer selskabet forventer for hele året.
Hvis den spådom holder stik, og Kombardo-busserne ender med et passagertal i 2023 på omkring 750.000, vil det således overgå 2022, hvor det samlede antal buspassagerer endte på 694.000.
Inspiration fra luftfart
Ifølge Jesper Skovgaard er Molslinjen dog ”slet ikke færdige” med at udvikle på Kombardo-konceptet.
Selskabet har således med inspiration fra luftfarten lanceret et hub-koncept for godt og vel et år siden. Her er tanken, at Molslinjen-færgen skal fungere som et hub, hvor Kombardo-passagerer kan skifte bus, og på den måde skabe et større rutenetværk.
”Vi ved jo godt, at det afgørende for, at gæsterne vælger transportproduktet, er fleksibilitet og frekvens samt en god pris,” slår Jesper Skovgaard fast.
På ruten mellem Aarhus og København har selskabet ifølge den kommercielle direktør allerede et meget højfrekvent produkt.
”Det vil vi gerne udvide til Aalborg, hvor vi allerede har en del afgange, men også flere af de byer, vi kommer forbi på vejen,” siger han.
Opskriften er velkendt hos Molslinjen, for det er samme fremgangsmåde, selskabet har haft succes med på færgedelen, forklarer Jesper Skovgaard.
”Få flere mennesker med, øge frekvensen, gøre produktet bedre, billigere og mere effektivt. Det er derfor, vi kan komme op på det store antal ruter, vi har,” siger han med henvisning til, at Kombardo-busserne i dag kører på 116 forskellige ruter.
Ny konkurrent på markedet
En rute, som dog ikke længere er i spil, er busture over Fyn.
Disse ture stoppede Kombardo Expressen med at køre i marts, da kundegrundlaget ikke var stort nok.
På cirka samme tidspunkt lancerede det kapitalfondsejede busselskab Vikingbus sit fjernbuskoncept Fleet. Jesper Skovgaard lægger da heller ikke skjul på, at det har haft betydning for beslutningen om at lukke ned for buskørsel på Fyn.
”Det hænger sammen med, at der i min verden ikke er plads til tre fjernbusoperatører og DSB i den situation,” siger han.
Foruden Kombardo Expressen og Fleet kører tyske Flixbus også fjernbusser på strækningen.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
”Så det har selvfølgelig haft den betydning, at vi tilpasser os det, men det er ikke afgørende vigtigt for os,” siger Jesper Skovgaard.
Han peger på, at endnu en fjernbusaktør også kan være med til at ”lære danskerne” at køre med fjernbusser.
Derfor tror han også, at markedet samlet set vil blive større og af samme grund frygter han ikke konkurrencen fra Fleet.
”Der er rigelig plads til at få flere kunder over i fjernbusser, det er jeg overbevist om. Det kan også være fra biler, tog og fly for den sags skyld,” siger han.