Strejke blandt bilmontører kan blive Detroits næste store problem

Der er på nuværende tidspunkt en markant forskel i lønkravet fra bilmontørerne og udspillet fra arbejdsgiversiden.
Foto: Rober Solsona/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Rober Solsona/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Labor Day i år kom på et usædvanligt anspændt tidspunkt i forholdet mellem amerikanske bilmontører og General Motors, Ford og Chrysler-ejeren Stellantis. Den nuværende fire-årige kontrakt, som fagforeningen United Auto Workers har haft med bilfabrikkerne i Detroit, udløber den 14. september.

Det skriver The Wall Street Journal.

Ford har tirsdag tilbudt sine ansatte en lønstigning på 9 pct. hen over de næste fire år. Medarbejdernes fagforening, United Auto Workers (UAW), forlanger en lønstigning på 46 pct.

Shaun Fain, der er formand i UAW, kritiserer Ford i et opslag på Facebook og skriver, at forslaget er fornærmende.

Bilproducenterne lægger vægt på, at en lønstigning vil øge lønforskellen mellem deres lønomkostninger og ikke-fagforeningskonkurrenterne. De gennemsnitlige omkostninger for en UAW-samlebåndsarbejder er 66 dollar i timen, hvilket er 11 dollar højere end for ikke-fagforeningsbundne producenter såsom Toyota, der står for majoriteten bilsalget i USA.

Med så meget på spil, er en strejke ikke længere usandsynlig, selv om det ikke vil gavne nogen af parterne. En analyse fra forsknings- og konsulentfirmaet Anderson Economic Group, estimerer at en 10-dags strejke blandt alle tre producenter, vil koste den amerikanske økonomi 5,6 mia. dollar.

Hvis en strejke kommer, vil det givetvis resultere i en fortsættelse af den mangel på køretøjer, der tømte forhandlernes salgslokaler i 2021 og 2022.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også