Amerikansk bilstrejke går ind i femte døgn: Usikkerhed er det stærkeste våben

Fagforeningen står indtil videre stejlt på krav om stort lønhop.
Foto: Sarah Rice/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Sarah Rice/AFP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Strejken blandt de amerikanske bilarbejdere går tirsdag ind i sit femte døgn, efter fagforeningen United Auto Workers (UAW) indledte strejken for at få 40 pct. mere i løn og en 32 timers arbejdsuge i fredags hos de tre store amerikanske bilfabrikker, der går under tilnavnet ”Detroit Three”, som dækker over General Motors, Stellantis (Chrysler) og Ford.

Og usikkerheden om, hvor længe strejken kan vare, vil være det stærkeste våben for de amerikanske bilarbejdere, lyder det fra brancheobservatør, skriver AFP.

Efter forhandlinger mandag indikerer udtalelser fra begge sider, at parterne stadig er langt fra hinanden.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

Sent mandag satte UAW en frist til fredag for virksomhederne til at gøre væsentlige fremskridt i forhandlingerne.

”Hvis der ikke kommer seriøse fremskridt inden fredag middag den 22. september, så vil flere lokalafdelinger blive opfordret til at deltage i strejken,” siger formanden for fagforeningen, Shawn Fain.

Og den målrettede strejketaktik ”lægger ikke så meget øjeblikkeligt pres på en enkelt virksomhed, men det skaber usikkerhed,” siger Harry Katz, professor ved Cornells School of Industrial and Labor Relations, som mener, at arbejdsnedlæggelsen kan vare seks eller otte uger eller længere.

Strejke kan trække ud

At strejken kan trække ud i flere uger skyldes blandt andet, at omkostningerne for begge parter indtil videre har været begrænsede.

I stedet for at lukke produktionen helt ned hos en eller alle af de tre store, rammer strejken kun en fabrik hos hver bilkoncern. Og lige nu er det kun de fabrikker, der producerer mellemstore pickup trucks, der er ramt mens de største ”cash cows” - altså de mest sælgende mærker - endnu ikke er blevet ramt.

”Fagforeningen har givet sig selv mulighed for at eskalere og ramme faciliteter, der vil gøre endnu mere ondt,” siger Michelle Kaminski, professor ved Michigan State University med speciale i arbejdsmarkedsforhold til AFP.

Bilkoncernerne taber hver uge mellem 41 og 64 mio. dollar på driften ifølge et notat fra Deutsche Bank.

De tre bilkoncerner har omkring 12.700 ansatte, hvilket er 10 pct. af de organiserede i bilbranchen i UAWpå landsplan.

Deutsche Bank anslår, at strejkekassen, der er på omkring 825 mio. dollar, drænes med 6,5 mio. dollar om ugen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også