Ny flyboss satser på digitalisering i jagt på besparelser for trecifret millionbeløb

Topchefen for Sunclass Airlines er trods svage konjunkturer og klimakrise optimistisk for fremtidens marked for fritidsflyvninger.
Valdemar Warburg overtager roret i Sunclass Airlines i begyndelsen af 2023 | Foto: Sunclass Airlines/PR
Valdemar Warburg overtager roret i Sunclass Airlines i begyndelsen af 2023 | Foto: Sunclass Airlines/PR

Et it-program til smartere udnyttelse af brændstof og kunstig intelligens til planlægningen af personale på fly. 

Det er nogle af de tiltag inden for digitalisering, som charterflyselskabet Sunclass Airlines arbejder på, og som i 2025 skal være med til at levere en årlig besparelse på et trecifret millionbeløb.

Det fortæller Valdemar Warburg i et interview med MobilityWatch. Han blev i begyndelsen af året topchef i selskabet, som hører under rejsekoncernen Nordic Leisure Travel Group, der bl.a. ejer Spies og andre rejseselskaber i Norden. 

Sunclass Airlines flyver på rejsearrangørens pakkerejser og blev overtaget, efter at den tidligere ejer, britiske Thomas Cook, gik konkurs i 2019.

Ejerskiftet har kombineret med effekter fra coronapandemien og generelle prisstigninger fået Valdemar Warburg til at gå forretningen igennem for at sænke omkostningerne.

”Vores fokus er på at få bygget selskabet op og få professionaliseret det efter en hård periode, hvor vi jo også var lagt ned som alle andre. Derfor er vi også i gang med en meget ambitiøs digitalisering,” siger Valdemar Warburg.

Sunclass Airlines havde i det seneste offentliggjorte regnskab for 2021/22 et underskud på 26 mio. kr. Det var dog langt mindre end de foregående år, hvor der blev tabt 181 mio. kr. og 475 mio. kr.

Det trecifrede millionbeløb, der skal spares, skal ses i forhold til, at flyselskabet havde produktionsomkostninger for ca. 2,1 mia. kr. i det seneste regnskab.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Sunclass Airlines har i dag 12 fly i flåden | Foto: Sunclass Airlines/pr
Sunclass Airlines har i dag 12 fly i flåden | Foto: Sunclass Airlines/pr

Ifølge Valdemar Warburg er der med det nye omkostningsprogram ikke lagt op til, at der skal skæres i medarbejderstaben. Den er ifølge topchefen på omkring 1000 ansatte afhængigt at sæsonen, og hvor omkring 80 pct. er såkaldt crew-personale. 

Tværtimod har Warburg i sin tid på posten hyret mere administrativt og teknisk personale. Det har været nødvendigt, da en del af de fællesfunktioner, man gjorde brug af, da man hørte under Thomas Cook, nu er væk. 

Derfor har Sunclass Airlines f.eks. for nylig hyret en såkaldt fleet manager - eller flådeansvarlig - til bl.a. at styre, hvornår man skal forny flåden, forhandle med udlejere osv.

”Der er jo nogle skalafordele, vi har tabt efter Thomas Cook. Til gengæld har vi så vundet, når det handler om agilitet og beslutningskraft, som faktisk giver mange fordele. Før var vi lillebroren i forretningen, og derfor var de beslutninger, der blev taget, ikke altid i Nordens favør,” siger den nye direktør.

Tocifret millionbesparelse på fuel

Beslutningskraften bruger Sunclass Airlines altså nu bl.a. på effektivisering og digitalisering af forretningen, og selskabet har allerede flere ting undervejs.

Det gælder f.eks. digitalisering inden for skemaplanlægning for ansatte, siddefordeling i flyene og prognoser for vedligeholdelse, hvor man ifølge Valdemar Warburg også forsøger sig med kunstig intelligens.

”Mange andre selskaber er kun lige i den spæde start med AI (kunstig intelligens, red.), og hvor vi hverken er foran eller bagud, men vi skal jo starte,” siger han.

Sunclass Airlines har også implementeret et softwareprogram til flyene, som langt mere præcist end tidligere kan beregne, hvor meget brændstof der skal hældes i tankene.

”Vi proppede simpelthen for meget fuel på, før vi fik det program, hvilket både er dårligt for omkostningerne, men også for den grønne dagsorden. Vi skal jo bruge så lidt fuel som muligt, samtidig med at vi bevarer sikkerheden,” siger direktøren.

Tiltaget kombineret med optimering af brændstofforbruget, når flyene taxier rundt i lufthavnene, har været med til at skaffe en besparelse på et tocifret millionbeløb, fortæller Valdemar Warburg.

Derudover kigges der på omkostninger indenfor bl.a. ground handling, ligesom selskabet undersøger partnerskaber med andre flyselskaber inden for f.eks. sikkerhed og træning.

”Der er så meget potentiale, som vi ikke rigtig har fået udnyttet i de seneste år på grund af coronakrisen,” siger han.

Tilbage til normal i 2025

Pandemien satte ikke alene tiden i stå hos mange flyselskaber. Den skabte også udfordringer i forsyningskæderne i industrien, hvilket forsinkede leverancer af fly og reservedele.

Der har også været en stor udskiftning i branchens personale som følge af den lange periode, hvor luftfarten var ramt, og hvor mange selskaber måtte fyre.

Efterdønningerne af dette mærker man fortsat i luftfartsindustrien og hos Sunclass Airlines, og ifølge Warburgs vurdering vil flybranchen først være tilbage til normalen i efteråret 2025.

Til gengæld oplever flyselskabet en solid rejselyst, efter at coronarestriktionerne for alvor er blevet ophævet og har fået forbrugerne i Norden til igen at tage charterture sydpå. 

Her har der ellers tidligere været tvivl om, hvorvidt pandemien kunne medføre et mere strukturelt skifte med færre fritidsrejsende i flyene, ligesom det er set med de erhvervsrejsende. Det afviser Valdemar Warburg dog.

”Den frygt, der var under corona om, at folk permanent ville holde op med at rejse, eller blive bange for at være inde i en flyvemaskine, er nu fuldstændig manet til jorden,” siger han.

Forventer du, at fremgangen efter corona vil fortsætte eller flade ud?

”Vi tror, den vil fortsætte. Forstået på den måde, at der er nogle ting, der faktisk holder den nede lige nu, og hvor vi ved, at der er en latent efterspørgsel, der bare venter på at komme i gang.”

Han henviser bl.a. til, at den lave svenske kronekurs holder forbrugerne tilbage i Sverige, der udgør en stor del af markedet for Sunclass Airlines. 

Stærkere trends

Desuden forudser direktøren også, at den demografiske udvikling med en større andel af ældre i de nordiske befolkninger vil bakke op om en øget efterspørgsel. 

Det skyldes, at mange i disse aldersgrupper gerne vil rejse og har pengene til det.

”Der er jo rigtig mange trends, som kun bliver stærkere i det næste år. Så jeg er meget optimistisk,” siger flydirektøren.

Det gælder også, selv om klimaforandringer i disse år fylder meget i de politiske debatter, og hvor luftfarten ofte udpeges som en af de helt store syndere. 

Ifølge Sunclass-direktøren oplever selskabet da også, at der et stigende fokus fra kunderne på, hvad selskabet gør for at gøre driften mere bæredygtig. 

Her investerer selskabet bl.a. i mere brændstoføkonomiske fly, ligesom man har underskrevet aftaler om køb af grønnere brændstof med flere leverandører.

Ifølge Valdemar Warburg lader der dog samtidig til at være kommet en vis accept af, at det tager lang tid for luftfarten at omstille sig, ”og at man ikke bare kan cancel en hel industri,” siger han.

Samtidig påpeger han, at flyindustrien ”altså kun står for et par procent af verdens CO2-udledning.”

”Den forståelse synes jeg breder sig lidt mere i den offentlige debat, føler jeg. Vi har i hvert fald syntes, at flytrafikken har fyldt relativt meget i forhold til, hvor få procent den egentlig udgør.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også