Få overblik over det nye ejerskab i SAS

Tirsdag kom den foreløbige kulmination på mere end et års arbejde med at genrejse SAS. Læs MobilityWatchs artikler om sagen.
SAS har annonceret, hvem der kommer til at eje selskabet fremover | Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix
SAS har annonceret, hvem der kommer til at eje selskabet fremover | Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Det lykkedes tirsdag SAS at indgå en aftale om en kapitalindsprøjtning med et konsortium af investorer, som fremover bliver den nye ejerkreds i det skandinaviske flyselskab.

I alt henter SAS ca. 8 mia. kr. i ny kapital, omend en del kommer som obligationslån, der senere kan konverteres til aktier. 

Bortset fra den danske stat, som var ventet ville være med og som får en ejerandel på 25,8 pct. af aktierne, var der flere overraskelser i investorkonsortiet.

I stedet for amerikanske Apollo blev det en anden amerikansk kapitalfond i form af Castlelake, der bliver den største aktionær i SAS med en ejerandel på 32 pct. 

Kapitalfonden er måske ukendt for mange, men faktisk har selskabet en solid historik i luftfartsbranchen. 

Læs mere her: Amerikansk kapitalfond bag SAS er specialister i luftfart - og har tidligere knyttet bånd til topchef

Den anden store overraskelse på ejersiden var det europæiske flyselskab Air France-KLM, som kommer til at tegne sig for 19,9 pct. af aktierne. 

Flyselskabet er selv delvist ejet af den franske og hollandske stat. Samtidig har Air France-KLM i lighed med SAS været hårdt ramt af coronapandemien og har ligeledes en negativ egenkapital. 

Læs mere om den nye medejer her: Verdens femte største flyselskab sætter sig på en femtedel af SAS

Foruden selve aktierne i det nye, restrukturerede SAS har Air France-KLM ligesom de øvrige medejere også bidraget med konverterbar gæld til flyselskabet. 

Betingelserne vedrørende konverteringen til aktier er en del af den aktionæroverenskomst, som er indgået mellem parterne, men som ikke er offentlig tilgængelig. 

Til MobilityWatch fortæller bestyrelsesformand i SAS Carsten Dilling dog, at han ikke vil udelukke, at Air France-KLM senere vil kunne få en større ejerandel, og at SAS ”bliver en tidlig brik i en europæisk konsolidering.”

Læs interviewet her: SAS-formand ser mulighed for større rolle og ejerskab til Air France-KLM

Foruden disse investorer er den danske rigmand Henrik Lind også en del af den nye ejerkreds med en ejerandel på 8,6 pct. 

Han ønsker ikke at stille op til interview, men siger i en pressemeddelelse, at han ”ser store muligheder for selskabet fremover.”

Endelig vil kreditorer i SAS få en ejerandel af det rekonstruerede flyselskab på omkring 13,6 pct. 

SAS oplyser desuden i forbindelse med ejeraftalen, at der er lagt op til, at usikrede kreditorer står til at få mellem 5-20 pct. tilbage af deres krav.

Læs mere om det her: SAS giver estimat for tilbagebetaling til kreditorer i ny ejeraftale

Ifølge aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank skal man i forbindelse med den nye kapitalindsprøjtning holde sig for øje, at en betydelig del altså er gæld. Ud af de 8 mia. kr., der kommer ind i SAS, er de 5 mia. kr. obligationsgæld.

”Her og nu er det gæld, som man formentlig skal betale renter af,” siger han til Marketwire med henvisning til, at en stor del af redningsmanøvren i SAS har handlet om at nedbarbere gælden.

Trods det er der dog primært positive reaktioner på, at SAS er lykkedes med at finde nye investorer, efter at flyselskabet i årevis har kostet skatteyderne i Danmark, Sverige og Norge milliarder af kroner.

”Et nyt ejerskab, hvor stater bliver minoritets- fremfor majoritetsejere, vil sikre SAS mod usaglig politisk indblanding. Det er lige præcis det, SAS har brug for på rejsen til at blive et levedygtigt flyselskab. Jeg er meget optimistisk for SAS’ fremtid,” lyder det bl.a. fra Karsten Lauritzen, direktør i DI Transport.

Læs flere reaktioner her: Reaktioner på nyt ejerskab: ”Lige præcis det SAS har brug for”

Endelig er der trods spekulationer ikke udsigt til, at SAS skal flytte sit hovedkvarter til Danmark. 

For selv om den danske stat er den eneste af de nordiske lande, der skyder nye penge i SAS, er der ikke umiddelbart planer om at komme tættere på København 

”Der er ingen planer om det, ligesom det heller ikke har været et krav eller er blevet diskuteret,” lød det fra den hollandske direktør Anko van der Werff. 

Læs mere om det her:Efter ny ejeraftale: SAS-topchef afviser at flytte hovedkvarter til Danmark

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også