Flertal bakker op om betalingsparkering for elbiler: FDM frygter smuthul

Københavns Kommune indfører betalingsparkering for elbilister. En ny undersøgelse viser, at danskerne synes, det generelt er en god idé.
Fremover skal elbiler også betale for at parkere i Københavns Kommune. | Foto: Katrine Marie Kragh/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Fremover skal elbiler også betale for at parkere i Københavns Kommune. | Foto: Katrine Marie Kragh/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Størstedelen af danskerne bakker op om tiltag som i København, hvor elbilister fra årsskiftet også ville skulle betale for parkering i byen. 

Det viser en meningsmåling, som MobilityWatch har fået lavet af analysebureauet Wilke.

Her fremgår det, at knap 74 pct. af de over 1000 adspurgte danskere ikke synes, at elbiler bør friholdes for at betale for parkering. 

Omvendt bakker 16 pct. op om, at elbilister kan parkere gratis i byerne.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian

Hidtil har det været sådan, at elbiler kan parkere gratis i København. 

Af budgetaftalen for 2024 fremgår det dog, at elbiler i landets hovedstad også skal betale for timeparkering fra og med 1. januar næste år.

Samtidig bliver en beboerlicens hævet fra 215 kr. til 695 kr. om året.

Beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) har forklaret til Berlingske, at parkeringen for elbilister har været gratis, fordi kommunen ville have københavnerne til at skifte til elbiler. 

Det lader nu til at være lykkedes.

”Bilparken er ved at blive omstillet til elbiler, og da elbiler fylder lige så meget som andre biler, er vi nu nødt til at kræve betaling,” har han udtalt.

Et smuthul

Hos bilejerforeningen FDM siger afdelingschefen Torben Lund Kudsk til MobilityWatch, at ordningen ”ikke er så hensigtsmæssig”. 

Han frygter, at det vil medføre, at elbilister parkerer på ladepladser, selvom de reelt ikke skal lade. 

Det kan lade sig gøre, fordi man ikke må opkræve betaling på ladepladser, hvor der også er en tidsbegrænsning på eksempelvis tre timers ladning.

”Det vil sige, at du altid vil kunne holde i tre timer, hvis det er begrænsningen, så længe du bare sætter dit kabel i, uanset om du lader eller ej. Så opfylder du de lovgivningsmæssige krav om, at du er opladende,” forklarer Torben Lund Kudsk.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Det vil formentlig få elbilister til at parkere på ladepladserne, selvom de egentlig ikke skal lade, vurderer han, og det vil give en dårlig udnyttelse af pladserne. 

”Det betyder jo i sidste ende, at det bliver sværere at få en plads for dem, der reelt skal lade,” siger han. 

Se mod Aarhus

Afdelingschefen udtrykker dog samtidig forståelse for tiltaget fra Københavns Kommune, fordi ”det måske har været lige lovlig attraktivt at parkere for elbiler,” som han siger. 

Torben Lund Kudsk efterspørger dog, at de nye regler er ”klogere.” FDM har derfor foreslået, at hovedstadskommunen kigger mod Aarhus.

”Her siger man, at alle elbiler må parkere gratis i fire timer. Så er der ikke noget incitament til at flytte over på en ladeplads, medmindre man skal lade,” siger afdelingschefen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også