SAS-chef: EU-godkendelse af statsstøtte ændrer intet – alternativet var skidt

Flyselskabet har hele tiden forventet, at en afgørelse om statsstøtte fra EU ville falde ud til SAS’ fordel, siger topchef.
Anko van der Werff er adm. direktør hos SAS. | Foto: TT News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix
Anko van der Werff er adm. direktør hos SAS. | Foto: TT News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE OG REDAKTIONEN

Det kom ikke som en overraskelse hos SAS, at EU-Kommissionen onsdag godkendte den statsstøtte, som flyselskabet modtog fra den svenske og danske stat under coronapandemien. Men der var alligevel lettelse, fordi alternativet havde været skidt, og SAS ville i så fald skulle betale milliarder retur.

Det siger SAS-topchef Anko van der Werff torsdag i forbindelse med SAS’ regnskab for fjerde kvartal.

”Det er en rigtig god nyhed for os, for det betyder, at vi stadig kan gøre fremskridt i alle vores omstruktureringer,” siger han til MarketWire.

Det har dog hele tiden indgået i SAS’ planer, at godkendelsen ville komme.

”Det har vi altid regnet med. Vi har altid håbet på, at EU-Kommissionen ville finde den løsning. Ændrer det noget? Nej, for alternativet ville selvfølgelig ikke være godt for os,” lyder det videre.

Under coronapandemien modtog SAS omkring 833 mio. euro - svarende til omkring 9,5 mia. svenske kr. til den aktuelle kurs - i statsstøtte fra Danmark og Sverige, der skulle fungere som rekapitalisering midt i den svære coronatid.

EU-Kommissionen gav i første omgang grønt lys til støtten tilbage i 2020, men i maj i år fik piben en anden lyd, da støtten blev erklæret ulovlig efter klager fra konkurrenten Ryanair. Efter en nærmere undersøgelse er EU-Kommissionen imidlertid vendt rundt igen og har godkendt midlerne, der blev sendt til det nødlidende selskab.

”Vi er meget tilfredse med resultatet. Det er det logiske resultat, og EU-domstolen har allerede sagt, at på seks ud af syv punkter var alt i orden. Det var kun ét punkt, der manglede, og vi er nu i gang med at etablere de interne procedurer for at få alt dette godkendt,” siger Anko van der Werff.

SAS fik i forbindelse med EU-Kommissionens afgørelse godkendt de såkaldte ”step up”-mekanismer, der betyder, at SAS kan begynde at købe staterne ud - enten ved hjælp af midler fra eksisterende eller nye investorer, hvis interessen er der.

SAS har indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling i januar 2024. Her skal aktionærerne tage stilling til ”step up”-mekanismen.

Halter efter konkurrenter

Det skandinaviske luftfartsselskab regner dog ikke med, at det er inden for det kommende år, at der skal hentes markedsandele tilbage fra konkurrenterne, som under coronapandemien er fløjet længere væk fra SAS.

”Vi har sagt, at vi er bagud i forhold til markedet. Vi begyndte ikke at omstrukturere i 2020 eller 2021, men først i 2022/23. I den forstand følger vi stadig efter alle andre. Det tager en årrække, og jeg tror, at du i 2024/25 vil se os tage et skridt op. Jeg tror ikke, at 2024 bliver året med massiv vækst, men derefter kan vi vokse igen,” siger Anko van der Werff.

Det betyder dog ifølge topchefen ikke, at SAS ligger på den lade side - han fremhæver blandt andet en nyåbnet rute i efteråret fra København til Bangkok.

”Der er ting, vi er i gang med - lad os ikke lade som om, der ikke sker noget. Vi er glade for, hvor vi er lige nu. Men jeg vil helt sikkert gøre mere i de kommende år,” siger han.

SAS meddelte i april 2023, at selskabet i 2024 ventede en omsætning på niveauet før covid-19 og et positivt resultat før skat.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også