Advarselslamper blinkede tre gange tidligere på Boeing-fly

Boeing 737 Max-flyet, der fredag måtte nødlande, har tilsyneladende tidligere haft problemer med trykket.
Fredag måtte et Boeing 737 Max-fly nødlande, da et vinduespanel blæste ud og efterlod et stort hul i siden af luftfartøjet. | Foto: Ntsb/Reuters/Ritzau Scanpix
Fredag måtte et Boeing 737 Max-fly nødlande, da et vinduespanel blæste ud og efterlod et stort hul i siden af luftfartøjet. | Foto: Ntsb/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU/REUTERS

Piloter fra Alaska Airlines har tre gange tidligere oplevet at få advarsler om trykket i kabinen på det Boeing 737 Max-fly, der fredag måtte nødlande, da et vinduespanel blæste ud og efterlod et stort hul i siden af luftfartøjet.

Det fortæller forperson for den amerikanske transportmyndighed National Transportation Safety Board (Ntsb), Jennifer Homendy.

Advarselslamperne begyndte at blinke henholdsvis 7. december, 3. januar og 4. januar. Det er uklart, om der er forbindelse til fredagens hændelse.

Den seks personer store besætning på flyet lykkedes fredag med at iværksatte en nødlandingsprocedure og fik flyet sikkert ned på jorden omkring 20 minutter efter takeoff.

Dermed kom hverken de eller de 171 passagerer noget til.

Som følge af de tidligere advarsler om trykket i kabinen havde Alaska Airlines før fredagens hændelse besluttet at indskrænke flyet til ikke at flyve til Hawaii.

Dermed ville flyet ifølge Homendy få mulighed for hurtigt at vende tilbage til en lufthavn, hvis det var nødvendigt.

Homendy fortæller desuden, at stemmeoptagelserne fra cockpittet er gået tabt.

Der har tidligere været sikkerhedsproblemer med Boeing 737 Max-flyene.

Efter to flystyrt i henholdsvis Indonesien i 2018 og i Etiopien i 2019 fik flyene startforbud i en lang række lande. Ulykkerne kostede 346 menneskeliv.

Boeing forbedrede flyets software og udbedrede en fejl i en udvendig sensor. Dermed blev startforbuddet ophævet 20 måneder senere.

Undersøgelser viste imidlertid, at den amerikanske flyproducent havde forsøgt at dække over visse fejl og mangler i forbindelse med den oprindelige certificering af flyet.

I den forbindelse indgik Boeing et forlig, hvor selskabet betalte 2,5 milliarder dollar i bøder og kompensationer til de efterladte til ofrene i de to flystyrt. Beløbet svarer til omkring 17 milliarder kroner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også