Amerikansk transportmyndighed vil teste Boeing-flys sikkerhed

Det vil via test være muligt at fastslå, om dørene på flyvemaskine var sat rigtigt fast med bolte, lyder det.
I weekenden rev et sidepanel sig løst på et Boeing-fly, mens det var i luften. | Foto: Mario Tama/AFP/Ritzau Scanpix
I weekenden rev et sidepanel sig løst på et Boeing-fly, mens det var i luften. | Foto: Mario Tama/AFP/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Ifølge den amerikanske transportmyndighed National Transportation Safety Board (NTSB) er det uvist, hvorvidt det sidepanel, som rev sig løs fra et Alaska Airlines Boeing-fly, og som der efterfølgende blev fundet dele af, sad ordentligt fast.

Det er ifølge myndigheden ligeledes uvist, hvorvidt bolte på flyets sider sad ordentligt fast.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

NTSB melder, at det gennem test vil kunne afgøre, hvorvidt boltene var sat ordentligt fast.

Flyselskaberne United Airlines og Alaska Air meldte begge mandag, at de under flere inspektioner har fundet løse bolte på dørene på Boeing 737 Max-flyvemaskiner.

Den seks personer store besætning på flyet fra Alaska Airlines lykkedes med at iværksætte en nødlandingsprocedure og få flyet sikkert ned på jorden omkring 20 minutter efter takeoff.

Dermed kom hverken de eller de 171 passagerer noget til.

Det er også kommet frem, at piloter fra Alaska Airlines tre gange tidligere har oplevet at få advarsler om trykket i kabinen på flyet, der var involveret i fredagens hændelse.

Advarselslamperne begyndte at blinke henholdsvis 7. december, 3. januar og 4. januar. Det er uklart, om der er forbindelse til fredagens hændelse.

Som følge af de tidligere advarsler om trykket i kabinen havde Alaska Airlines før fredagens hændelse besluttet at indskrænke flyet til ikke at flyve til Hawaii.

Dermed ville flyet få mulighed for hurtigt at vende tilbage til en lufthavn, hvis det var nødvendigt.

Der har tidligere været sikkerhedsproblemer med Boeing 737 Max-flyene.

Efter to flystyrt i henholdsvis Indonesien i 2018 og i Etiopien i 2019 fik flyene startforbud i en lang række lande. Ulykkerne kostede 346 menneskeliv.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også