Efterforskere finder skrogdele fra Boeing-fly

Dele af det vinduespanel, der blæste ud af Boeing 737 Max-flyet fredag, er fundet i en baghave i Oregon.
Et fly fra Alaska Airlines, der er grounded efter den nylige episode med et vinduespanel, der blæste ud | Foto: Stephen Brashear/AFP/Ritzau Scanpix
Et fly fra Alaska Airlines, der er grounded efter den nylige episode med et vinduespanel, der blæste ud | Foto: Stephen Brashear/AFP/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Efterforskere har fundet dele af det vinduespanel, som blæste ud af et Alaska Airlines Boeing-fly og efterlod et stort hul i siden af flyet fredag 5. januar.

Det siger forperson for den amerikanske transportmyndighed National Transportation Safety Board (NTSB) Jennifer Homendy ifølge nyhedsbureauet AFP.

Det var ifølge NTSB en lærer, som fandt flydelene i sin baghave i Portland i delstaten Oregon.

Fundet kan potentielt hjælpe med at opklare, hvad der var skyld i, at vinduespanelet blæste ud af flyet.

Piloter fra Alaska Airlines har tre gange tidligere oplevet at få advarsler om trykket i kabinen på det Boeing 737 Max-fly, der fredag måtte nødlande, da et vinduespanel blæste ud og efterlod et stort hul i siden af luftfartøjet.

Advarselslamperne begyndte at blinke henholdsvis 7. december, 3. januar og 4. januar. Det er uklart, om der er forbindelse til fredagens hændelse.

Den seks personer store besætning på flyet lykkedes fredag med at iværksatte en nødlandingsprocedure og fik flyet sikkert ned på jorden omkring 20 minutter efter takeoff.

Dermed kom hverken de eller de 171 passagerer noget til.

Som følge af de tidligere advarsler om trykket i kabinen havde Alaska Airlines før fredagens hændelse besluttet at indskrænke flyet til ikke at flyve til Hawaii.

Dermed ville flyet ifølge Homendy få mulighed for hurtigt at vende tilbage til en lufthavn, hvis det var nødvendigt.

Homendy fortæller desuden, at stemmeoptagelserne fra cockpittet er gået tabt.

Der har tidligere været sikkerhedsproblemer med Boeing 737 Max-flyene.

Efter to flystyrt i henholdsvis Indonesien i 2018 og i Etiopien i 2019 fik flyene startforbud i en lang række lande. Ulykkerne kostede 346 menneskeliv.

Boeing forbedrede flyets software og udbedrede en fejl i en udvendig sensor. Dermed blev startforbuddet ophævet 20 måneder senere.

Undersøgelser viste imidlertid, at den amerikanske flyproducent havde forsøgt at dække over visse fejl og mangler i forbindelse med den oprindelige certificering af flyet.

I den forbindelse indgik Boeing et forlig, hvor selskabet betalte 2,5 milliarder dollar i bøder og kompensationer til de efterladte til ofrene i de to flystyrt. Beløbet svarer til omkring 17 milliarder kroner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu