Boeings tillidskrise har i år kostet flyproducentens aktionærer 250 mia. kr.

Aktiekursen er alene i år faldet med en femtedel.
Blandt andet Alaska Airlines har oplevet problemer med Boeing-fly | Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix
Blandt andet Alaska Airlines har oplevet problemer med Boeing-fly | Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Tilliden til Boeing er i bund efter endnu et alvorligt uheld med et af selskabets 737 Max-fly. Selskabet erkender, at der ikke er styr på kvaliteten, og både kunder og investorer er skuffede.

Det skriver Børsen.

Alvorlige ulykker i 2018, 2019 og 2024 har skabt stor mistillid til flyproducenten Boeing. Alene siden nytår er Boeings aktiekurs faldet med en femtedel, hvilket har givet selskabets aktionærer et tab på 250 mia. kr.

Særligt de sidste par år har været hårde for Boeing. I løbet af de sidste fem år er selskabets aktiekurs faldet med 45 pct., og i 2023 havde selskabet et underskud på 15,3 mia. kr. Samtidig har Boeings rival, Airbus, over de sidste fem år overhalet Boeing som verdens største flyproducent, og Airbus aktiekurs er i perioden steget med 55 pct.

Efter ulykken tidligere i år, hvor en nøddør på et Boeing 737 Max 9-fly faldt ud, har Boeing erkendt, at der er problemer med kvalitetskontrollen. Både Boeings investorer og kunder er skuffede, og den generelle opfattelse er, at Boeing har fokuseret på indtjening på bekostning af flysikkerheden.

”Jeg er vred. Jeg er mere end frustreret og skuffet. Jeg er vred. Dette skete for Alaska Airlines. Det skete for vores gæster, og det skete for vores folk,” siger Ben Minicucci, der er administrerende direktør for Alaska Airlines.

Boeing blev i 2022 beskyldt for at have udsendt forkert information, hvilket førte til en bøde på 200 mio. dollars til Boeing og en personlig bøde til selskabets administrerende direktør, Dennis Muilenburg, på 1 mio. dollars. Yderligere blev Boeing i 2023 beskyldt af en medarbejder for systematisk at ignorere og skjule fejl og brud på sikkerhedskontrollerne.

”Boeing og Muilenburg satte profit over mennesker ved at mislede investorer om sikkerheden af 737 Max alene for at rehabilitere Boeings anseelse efter to tragiske ulykker,” siger Gurbir S. Grewal, der er SEC’s efterforskningschef.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også