I lokale 617 kom det svar som SAS har jagtet i halvandet år

Lange og hårde forhandlinger blev tirsdag vekslet til kram og high-fives, da SAS fik godkendt sin plan for rekonstruktion på det sydlige Manhattan. 
U.S. Bankruptcy Court på det sydlige Manhattan har dannet rammen for SAS' amerikanske konkursbeskyttelsesproces, som efter godt halvandet år tirsdag blev afsluttet. | Foto: John Nacion/AP/Ritzau Scanpix
U.S. Bankruptcy Court på det sydlige Manhattan har dannet rammen for SAS' amerikanske konkursbeskyttelsesproces, som efter godt halvandet år tirsdag blev afsluttet. | Foto: John Nacion/AP/Ritzau Scanpix

NEW YORK

På den sydlige del af Manhattan, midt i New Yorks Financial District, står den famøse Charging Bull-skulptur.

Den tre og et halvt ton tunge bronzetyr står på kanten til Wall Street som et symbol på optimisme og økonomisk vækst.

Et stenkast derfra tårner U.S. Bankruptcy Court sig op, og tirsdag eftermiddag lokal tid havde repræsentanter fra det skandinaviske flyselskab SAS fundet vej hertil.

Forklaringen på det er imidlertid ikke økonomisk vækst – snarere tværtimod – for flyselskabet, der ved den amerikanske konkursdomstol har kørt en såkaldt Chapter 11-proces siden sommeren 2022.

I en sådan proces kan et selskab kort fortalt opnå beskyttelse mod sine kreditorer, mens der bliver lagt en plan for en rekontruktion.

Det var den plan, som SAS tirsdag eftermiddag efter mere end halvandet år håbede at få godkendt af dommer Michael E. Wiles i retslokale 617.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Charging Bull-skulpturen ved Wall Street. I baggrunden ses U.S. Bankruptcy Court, hvor SAS-ledelsen tirsdag kunne høre dommer Michael E. Wiles godkende flyselskabets rekonstruktionsplan. | Foto: Strf/AP/Ritzau Scanpix
Charging Bull-skulpturen ved Wall Street. I baggrunden ses U.S. Bankruptcy Court, hvor SAS-ledelsen tirsdag kunne høre dommer Michael E. Wiles godkende flyselskabets rekonstruktionsplan. | Foto: Strf/AP/Ritzau Scanpix

Det delvist statsejede flyselskab har i mange år været presset af en øget konkurrence fra bl.a. europæiske lavprisflyselskaber som Ryanair.

Samtidig blev SAS som resten af luftfartsindustrien ramt hårdt af coronapandemien, mens også en pilotstrejke i sommeren 2022 var et hårdt økonomisk slag for flyselskabet.

De mange udfordringer fik i juli 2022 den relativt nye hollandske SAS-topchef Anko van der Werff til at aflevere ansøgningen om konkursbeskyttelse til den amerikanske domstol.

Som en streg under vigtigheden af tirsdagens høring trådte Anko van der Werff få minutter inden start selv ind i lokalet for at overvære, hvad han håbede ville blive afslutningen på den proces, som han selv har været arkitekten bag.

Her var han flankeret af transformationsdirektør Ginger Hughes samt flyselskabets juridiske direktør Anna Almén. De tre havde overskud til at udveksle et par morsomheder, inden dommeren trådte ind i lokalet, forbi det amerikanske flag og satte høringen for godkendelsen i gang.

Sagsdokumenter på sækkevogne

Først ved mikrofonen var Kelly DiBlasi, en af SAS’ velbetalte advokater fra firmaet Weil, Gotshal & Manges.

Kort inden høringen gik i gang, havde SAS-advokaterne fået fragtet tre sækkevogne med i alt 12 papkasser med sagsdokumenter ind i lokalet, og Kelly DiBlasi lagde ud med at gennemgå de mange udfordringer, som har medvirket til, at SAS har været under konkursbeskyttelse.

”Vi er her i dag for at få bekræftet redningsplanen, som har støtte fra et overvældende flertal af SAS’ kreditorer,” sagde hun.

Hun bemærkede videre, at den endelige plan er et udtryk for et ”omhyggeligt udformet kompromis”.

Planen indeholder bl.a. aftaler med kreditorer og nye investorer i SAS og er hele grundlaget for rekonstruktionen af flyselskabet og dermed fundamentet for dets fremtid.

Flere aktører har dog undervejs i processen modsat sig en redningsplanen, og dommer Michael E. Wiles har også tidligere afvist at godkende visse dele af planen. Det har været med til at gøre Chapter 11-processen længere end først ventet af SAS.

Tirsdag var det dog til sidst kun tilsynsmyndigheden under det amerikanske justitsministerium U.S. Trustee, der havde enkelte indvendinger mod den endelige plan. 

Da SAS’ hold af advokater gik med til at justere enkelte detaljer i aftalen, var det efter en lille time op til dommer Michael E. Wiles at træffe sin beslutning.

”Alle krav er mødt, og jeg bekræfter planen,” sagde han.

Dommerens ord fik en tydeligt glad og lettet Anko van der Werff og de øvrige SAS-chefer til at uddele kram og high-fives.

Anko van der Werff tog ordet

Efter hans afgørelse lød det fra dommeren, at det havde været en ganske kompliceret sag, og han takkede de involverede parter for deres effektivitet og for ikke at gøre sagen længere og dyrere end nødvendigt.

Efterfølgende bad Kelly DiBlasi om lov til ”noget ukonventionelt.” Hun ønskede at give ordet til én af tilhørerne.

Med dommerens tilladelse rejste SAS-topchef Anko van der Werff sig og gik op til mikrofonen.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

SAS har siden sommeren 2022 fløjet under en amerikansk konkursbeskyttelse. | Foto: Wolfgang Minich/AP/Ritzau Scanpix
SAS har siden sommeren 2022 fløjet under en amerikansk konkursbeskyttelse. | Foto: Wolfgang Minich/AP/Ritzau Scanpix

Her gentog han dommerens ord om, at det også for SAS havde været en meget kompliceret sag med mange forskellige interesser. 

Topchefen takkede ligeledes alle i salen, inden han slog fast, at der fortsat er lang vej, inden SAS har lagt alle sine problemer bag sig.

”Vi har stadig meget arbejde, der skal gøres,” sagde Anko van der Werff.

Efter den amerikanske godkendelse venter der således nu en rekonstruktion ved de svenske domstole og myndigheder.

Parallelt med dette vil rekonstruktionen skulle sendes til Bruxelles, hvor EU-Kommissionen skal tage stilling til den i forhold til efterlevelse af statsstøttereglerne. 

Det er en proces, som den danske stat reelt står for, og som Danmark i forbindelse med Chapter 11-processen har fået indskrevet en betaling for at få i hus.

Forventningen hos SAS er, at man vil være endeligt i mål med disse to elementer i midten af juni. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også