Familieejet bilkoncern har tjent styrtende – men formand peger på flere udfordringer i 2023

En gammel tommelfingerregel har ifølge formand bidraget til et milliardoverskud hos K.W. Bruun, der er på vej mod en egenkapital på 6 mia. kr.
Anders Karl Bruun og datteren Maria Louise Bruun-Lander, henholdsvis formand og næstformand for K.W. Bruun. | Foto: PR / K.W. Bruun
Anders Karl Bruun og datteren Maria Louise Bruun-Lander, henholdsvis formand og næstformand for K.W. Bruun. | Foto: PR / K.W. Bruun

Mens flere af de største konkurrenter har set bundlinjerne bakke i 2023, har den familieejede bilkoncern K.W. Bruun, der bl.a. sælger biler fra Peugeot, Chevrolet, Opel og Alfa Romeo, løftet resultatet op over 1 mia. kr.

Alligevel mener formand Anders Karl Bruun ikke, at 2023 har været anderledes for den sjællandske koncern end hos så mange andre aktører i bilbranchen.

Man får således ikke noget forærende i øjeblikket, fortæller formanden i et interview til MobilityWatch.

”Det kan vi også se på vores kære kollegaer. Det er et slagsmål for at holde stumperne sammen,” siger han.

K.W. Bruun, der målt på omsætningen er landets næststørste bilkoncern efter Semler Gruppen, har ligesom den øvrige bilbranche ifølge Anders Karl Bruun været plaget af flere forskellige udfordringer.

Det gælder bl.a. indtoget af kinesiske elbiler samt turbulens på prissiden, særligt på elbilerne, forklarer formanden, som er tredje generation i ejerfamilien og sidder for bordenden i bestyrelsen med sin datter Maria Louise Bruun-Lander, der er næstformand.

Gammel tommelfingerregel gælder stadig

Alligevel har udfordringerne altså ikke forhindret K.W. Bruun i at lave et milliardoverskud – noget som ikke engang Semler Gruppen med en omsætning på lige under 24 mia. kr. er lykkedes med.

Samtidig har priskrigen heller ikke stoppet K.W. Bruun i at øge nettoomsætningen med 8 pct. til lige knap 10 mia. kr.

Der er tale om det næstbedste årsregnskab i koncernens historie, kun overgået af 2021, hvor toplinjen rundede 11 mia. kr. og resultatet efter skat lød på knap 1,3 mia. kr..

Ifølge Anders Karl Bruun er den familieejede bilkoncern lykkedes med det samme, som tilfældet har været de sidste 30-40 år.

”Nemlig godt købmandskab og sund fornuft. Hvis vi tænker os godt om, før vi investerer i noget, så kan det ikke gå helt galt,” siger han.

En gammel tommelfingerregel om, at når man tjener 1 krone, så skal man helst nøjes med at bruge 75 øre af den, gælder ifølge K.W. Bruun-formanden stadig.

”Det kan lyde gammeldags, men det er faktisk et rigtig godt råd. Der er utroligt mange, der overser den lille detalje,” lyder det fra formanden, der ikke er synderligt bekymret for, at driftsresultatet er faldet 11 mio. kr. til 1,17 mia. kr.

Faldet er da også rigeligt opvejet af resultatet af de finansielle poster på 192 mio. kr. mod et tab året før på 311 mio. kr.

Egenkapital bugner

Tommelfingerreglen er også en vigtig del af forklaringen på, at K.W. Bruun i dag har opbygget en egenkapital, der ved årsskiftet lød på små 5,6 mia. kr. og ifølge formanden nu nærmer sig 6 mia. kr. 

Den solide egenkapital giver ifølge Anders Karl Bruun selskabet ”et bryst”.

”I den branche, vi er i, skal man have et vist bryst for at kunne tage op- og nedture, fordi det er nærmest lidt som en rutschebane i øjeblikket,” siger han.

Derfor har han i sin formandstid haft fokus på at opbygge egenkapitalen og fjerne bankgælden, som der i dag ikke er noget af tilbage.

”For vores vedkommende giver det ro i maven, og vi sover godt om natten,” siger han.

Der ligger ikke i kortene at bruge den massive egenkapital på store vækstplaner, fortæller formanden, som hellere vil polstre forretningen til dårligere tid.

På markederne i Danmark og Sverige blev der i 2023 indregistreret 44.059 biler af K.W. Bruun-importerede mærker – det er en lille tilbagegang fra 2022, hvor tallet var 44.447 biler.

I 2024 forventer selskabet at levere endnu et løft på toplinjen til et niveau i spændet 11,5 til 12,5 mia. kr., mens bundlinjen før skat, som i 2023 landede på 1,36 mia. kr., forventes at falde en anelse til mellem 1 og 1,35 mia. kr. i 2024.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også