Ford vil sparke gang i salget af elbiler

Beslutningen skal ifølge Ford øge salget med en større geografisk dækning og lettere adgang for kunderne til at købe.
Ford Motor Company er grundlagt af Henry Ford i 1903. Koncernen sælger biler og erhvervskøretøjer under Ford-mærket og luksusbiler under Lincoln-mærket. | Foto: Jose Jordan
Ford Motor Company er grundlagt af Henry Ford i 1903. Koncernen sælger biler og erhvervskøretøjer under Ford-mærket og luksusbiler under Lincoln-mærket. | Foto: Jose Jordan
af marketwire

Ford vil øge salget af sine elbiler, hvorfor den amerikanske bilkæmpe har besluttet sig for, at alle selskabets 2800 amerikanske forhandlere skal have hele produktlinjen til salg på deres lokationer.

Det skriver Bloomberg News.

Ford har hidtil krævet, at de uafhængige forhandlere skulle investere 1,2 mio. dollar i deres forretninger for at få adgang til at markedsføre Mustang Mach-E og F-150 Lightning pickup-truck, men kun halvdelen havde valgt at forpligte sig til det.

”Væksten er sløjet af, og vi er på vej ind i de svære innings,” sagde Marin Gjaja, driftsdirektør i Fords forretningsområde for elbiler, torsdag.

Med torsdagens beslutning forventer Ford imidlertid at øge salget med en større geografisk dækning og lettere adgang for kunderne til at købe.

I første kvartal tabte Ford 100.000 dollar i forretningsområdet for hver solgte elbil,og selskabet regner med et samlet tab i år på området på 5,5 mia. dollar.

Bilkæmpen har tidligere også valgt at reducere investeringerne i elbiler med 12 mia. dollar, reduceret produktionskapaciteten, udskudt lanceringen af nye modeller og sænket priserne på bilerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også