MobilityWatch

Nulemissionszoner bliver en del af infrastrukturforhandlinger

Det skal være muligt lokalt at forbyde benzin- og dieselbiler i udvalgte zoner, mener regeringens støttepartier.

Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Regeringens støttepartier vil gøre det muligt at forbyde biler på benzin og diesel fra bestemte zoner i bykernerne.

Det skriver Politiken.

De såkaldte nulemissionszoner kommer til at blive en del af forhandlingerne om en ny infrastrukturaftale, og det er blandt andet i København, at der fra flere sider er et ønske om at afprøve en sådan løsning.

"Det er nødvendigt at skabe de incitamenter, der skal til for en grøn omstilling af bilparken. I de store byer kan man forsøge at begrænse biltrafik af hensyn til klimaet og til de mennesker, der bor der," siger transportordfører for SF, Anne Valentina Berthelsen, til Politiken.

Regeringens infrastrukturplan er ikke ”en historisk stor investering” 

Mere fra MobilityWatch

Stribe af danske transportselskaber kritiserer særligt krav i EU-vejpakke

Et nyt EU-krav medfører, at lastbiler hver 8. uge skal vende retur til det land, de er indregistreret i. Det er en sten i skoen på en lang række transportselskaber, som til MobilityWatch fortæller, at de bliver nødt til at køre med tomme lastbiler. Vognmandslobby mener, at selskaberne ”piver.”

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs