MobilityWatch

Minister om offentlig transport efter corona: "Den største enkeltstående problematik er, hvordan vi får passagererne tilbage"

Tilliden skal genoprettes, og takstsystemet skal ændres, hvis passagererne skal vende tilbage til den kollektive transport efter covid-19. Sådan lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht (S), som anerkender, at der er tale om den største enkeltstående problematik for Danmarks trafikselskaber.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Det bliver ikke let at få passagererne tilbage til den kollektive transport efter covid-19.

Sådan lyder det fra flere trafikselskaber og forskere, som MobilityWatch har talt med i løbet af den senest måned for at afdække, hvad der skal til, for at kunderne vender tilbage til busser og tog i samme omfang som før.

Svaret lyder ifølge trafikselskaberne i høj grad på, at der skal bedre produkter og service til, samtidig med at myndighederne og regeringen skal genoprette tilliden til den kollektive transport, som forsvandt, da billedet af busser og tog som de største smittespredere blev skabt.

Nu melder transportminister Benny Engelbrecht (S) sig på banen. I et interview til MobilityWatch lyder det, at han ikke ser trafikselskabernes udmeldinger som en kritik.

”Jeg er fuldstændig enig i, at den største enkeltstående problematik i forhold til den kollektive transport er, hvordan vi får passagererne til at vende tilbage efter covid,” siger Benny Engelbrecht til MobilityWatch.

Jeg tror at det positive omdømme, kombineret med en indretning af takstsystemet, så det passer bedre til fremtidens arbejdsmarked, er det bedste våben mod, at danskerne bliver permanent væk fra den kollektive transport – for sådan skal det naturligvis ikke være.

Transportminister, Benny Engelbrecht

Med passagertab i perioder på op mod 80 pct. har trafikselskaberne været hårdt ramt på budgetterne. Hvert selskab har af den grund modtaget trecifrede millionbeløb i kompensation fra staten.

Flere undersøgelser peger desuden på at mellem 11 og 17 pct. af danskerne ikke nødvendigvis vender tilbage til den kollektive transport på den anden side af coronakrisen, hvilket kan tyde på, at den økonomiske udfordring for trafikselskaberne kan blive vedvarende.

Takstsystemet skal tilpasses fremtidens arbejdsmarked

At flere passagerer muligvis ikke vender tilbage igen efter corona, er en problematik, som ifølge transportministeren gør sig gældende i hele verden.

Han fortæller, at han løbende er i dialog med sine udenlandske kollegaer, men også Danmarks trafikselskaber om mulige løsninger.

Benny Engelbrecht har derfor allerede nogle bud på, hvad der skal til for at få passagererne tilbage. Han pointerer dog, at der nok ikke findes én løsning, som kan dække hele landet, da der også er store forskelle på, hvor hurtigt danskerne vender tilbage til den kollektive transport alt efter befolkningstæthed.

”Vi har ikke alle løsningerne nu, men det er klart, at noget af det her kommer til at handle om at få tilliden tilbage, og noget af det kommer til at handle om at få indrettet vores takstsystemer til den nye virkelighed, der bliver,” siger Benny Engelbrecht.

Benny Engelbrecht tror ikke på, at fremtidens arbejdsuge nødvendigvis hedder fem dage på kontoret og to dages weekend, men at man snarere kommer til at arbejde med en eller flere hjemmearbejdsdage. Derfor skal en ændring af takstsystemet medvirke til, at den kollektive transport fortsat er attraktiv for kunderne.

”Danskernes pendlingsmønstre bliver dermed også anderledes, end det vi kender, og derfor vil vores takstsystem i dag ikke nødvendigvis kunne håndtere det her,” lyder det fra Benny Engelbrecht.

Her lægger han sig i forlængelse af flere trafikselskaber som DSB og Movia, som også peger på, at man skal tænke i andre løsninger for landets pendlere, for at den kollektive transport fortsat er attraktiv.

Tilliden skal genoprettes

Som MobilityWatch tidligere har skrevet, erkender transportministeren, at regeringen og myndighederne også har et ansvar i forhold til kommunikationen, hvis danskernes tillid til den kollektive transport skal vende tilbage.

Benny Engelbrecht er også overbevist om, at så snart, alle der ønsker det, er blevet vaccineret, så vil regeringen med det samme kunne melde ud, at det er trygt at rejse med den offentlige transport igen.

Han er dog ikke helt enig i, at den kollektive transports omdømme nødvendigvis har lidt et knæk under corona. Hans opfattelse er modsat, og han mener derfor, at danskernes tillid i stedet er steget.

Den holdning står ellers i kontrast til både Movia og forsker på Aalborg Universitet Laura Bang Lindegaard, som begge har pointeret over for MobilityWatch, at myndighedskommunikationen har skabt et billede af den kollektive transport som ”farlig” under coronakrisen.

”Danskernes tillid og tilfredshed med den kollektive transport er steget meget under corona. Det er, fordi man har kunnet se, at trafikselskaberne har været i stand til at håndtere det her og give passagererne god information,” siger Benny Engelbrecht.

Af den grund siger transportministeren, at han tillader sig at være optimist og tror på, at der er tale om en samfundsudfordring, som kan løses.

”Jeg tror, at det positive omdømme, kombineret med en indretning af takstsystemet, så det passer bedre til fremtidens arbejdsmarked, er det bedste våben mod, at danskerne bliver permanent væk fra den kollektive transport – for sådan skal det naturligvis ikke være,” siger Benny Engelbrecht til MobilityWatch.

Selskaber ser stort behov for at genoprette den kollektive trafiks omdømme efter coronakrisen 

Nye produkter og bedre service skal få passagererne tilbage til kollektiv transport efter coronakrisen 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede