En del af Watch Medier

MobilityWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
18.05.2021kl. 07.59

Minister om offentlig transport efter corona: "Den største enkeltstående problematik er, hvordan vi får passagererne tilbage"

Tilliden skal genoprettes, og takstsystemet skal ændres, hvis passagererne skal vende tilbage til den kollektive transport efter covid-19. Sådan lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht (S), som anerkender, at der er tale om den største enkeltstående problematik for Danmarks trafikselskaber.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
af ANJA HAUGE

Det bliver ikke let at få passagererne tilbage til den kollektive transport efter covid-19.

Sådan lyder det fra flere trafikselskaber og forskere, som MobilityWatch har talt med i løbet af den senest måned for at afdække, hvad der skal til, for at kunderne vender tilbage til busser og tog i samme omfang som før.

Svaret lyder ifølge trafikselskaberne i høj grad på, at der skal bedre produkter og service til, samtidig med at myndighederne og regeringen skal genoprette tilliden til den kollektive transport, som forsvandt, da billedet af busser og tog som de største smittespredere blev skabt.

Nu melder transportminister Benny Engelbrecht (S) sig på banen. I et interview til MobilityWatch lyder det, at han ikke ser trafikselskabernes udmeldinger som en kritik.

”Jeg er fuldstændig enig i, at den største enkeltstående problematik i forhold til den kollektive transport er, hvordan vi får passagererne til at vende tilbage efter covid,” siger Benny Engelbrecht til MobilityWatch.

Jeg tror at det positive omdømme, kombineret med en indretning af takstsystemet, så det passer bedre til fremtidens arbejdsmarked, er det bedste våben mod, at danskerne bliver permanent væk fra den kollektive transport – for sådan skal det naturligvis ikke være.

Transportminister, Benny Engelbrecht

Med passagertab i perioder på op mod 80 pct. har trafikselskaberne været hårdt ramt på budgetterne. Hvert selskab har af den grund modtaget trecifrede millionbeløb i kompensation fra staten.

Flere undersøgelser peger desuden på at mellem 11 og 17 pct. af danskerne ikke nødvendigvis vender tilbage til den kollektive transport på den anden side af coronakrisen, hvilket kan tyde på, at den økonomiske udfordring for trafikselskaberne kan blive vedvarende.

Takstsystemet skal tilpasses fremtidens arbejdsmarked

At flere passagerer muligvis ikke vender tilbage igen efter corona, er en problematik, som ifølge transportministeren gør sig gældende i hele verden.

Han fortæller, at han løbende er i dialog med sine udenlandske kollegaer, men også Danmarks trafikselskaber om mulige løsninger.

Benny Engelbrecht har derfor allerede nogle bud på, hvad der skal til for at få passagererne tilbage. Han pointerer dog, at der nok ikke findes én løsning, som kan dække hele landet, da der også er store forskelle på, hvor hurtigt danskerne vender tilbage til den kollektive transport alt efter befolkningstæthed.

”Vi har ikke alle løsningerne nu, men det er klart, at noget af det her kommer til at handle om at få tilliden tilbage, og noget af det kommer til at handle om at få indrettet vores takstsystemer til den nye virkelighed, der bliver,” siger Benny Engelbrecht.

Benny Engelbrecht tror ikke på, at fremtidens arbejdsuge nødvendigvis hedder fem dage på kontoret og to dages weekend, men at man snarere kommer til at arbejde med en eller flere hjemmearbejdsdage. Derfor skal en ændring af takstsystemet medvirke til, at den kollektive transport fortsat er attraktiv for kunderne.

”Danskernes pendlingsmønstre bliver dermed også anderledes, end det vi kender, og derfor vil vores takstsystem i dag ikke nødvendigvis kunne håndtere det her,” lyder det fra Benny Engelbrecht.

Her lægger han sig i forlængelse af flere trafikselskaber som DSB og Movia, som også peger på, at man skal tænke i andre løsninger for landets pendlere, for at den kollektive transport fortsat er attraktiv.

Tilliden skal genoprettes

Som MobilityWatch tidligere har skrevet, erkender transportministeren, at regeringen og myndighederne også har et ansvar i forhold til kommunikationen, hvis danskernes tillid til den kollektive transport skal vende tilbage.

Benny Engelbrecht er også overbevist om, at så snart, alle der ønsker det, er blevet vaccineret, så vil regeringen med det samme kunne melde ud, at det er trygt at rejse med den offentlige transport igen.

Han er dog ikke helt enig i, at den kollektive transports omdømme nødvendigvis har lidt et knæk under corona. Hans opfattelse er modsat, og han mener derfor, at danskernes tillid i stedet er steget.

Den holdning står ellers i kontrast til både Movia og forsker på Aalborg Universitet Laura Bang Lindegaard, som begge har pointeret over for MobilityWatch, at myndighedskommunikationen har skabt et billede af den kollektive transport som ”farlig” under coronakrisen.

”Danskernes tillid og tilfredshed med den kollektive transport er steget meget under corona. Det er, fordi man har kunnet se, at trafikselskaberne har været i stand til at håndtere det her og give passagererne god information,” siger Benny Engelbrecht.

Af den grund siger transportministeren, at han tillader sig at være optimist og tror på, at der er tale om en samfundsudfordring, som kan løses.

”Jeg tror, at det positive omdømme, kombineret med en indretning af takstsystemet, så det passer bedre til fremtidens arbejdsmarked, er det bedste våben mod, at danskerne bliver permanent væk fra den kollektive transport – for sådan skal det naturligvis ikke være,” siger Benny Engelbrecht til MobilityWatch.

Selskaber ser stort behov for at genoprette den kollektive trafiks omdømme efter coronakrisen 

Nye produkter og bedre service skal få passagererne tilbage til kollektiv transport efter coronakrisen 

Relaterede artikler:

  • Foto: Jacob Ehrbahn/Politiken

    Selskaber ser stort behov for at genoprette den kollektive trafiks omdømme efter coronakrisen

    For abonnenter

  • Foto: Ernst van Norde

    Nye produkter og bedre service skal få passagererne tilbage til kollektiv transport efter coronakrisen

    For abonnenter

  • Foto: Ernst van Norde

    Håndsprit og rengøring kan tiltrække nye kunder til den kollektive transport

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Clodagh Kilcoyne/Reuters/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Mærsk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel

I samarbejde med den tyske startup Cozero vi Mærsk udvikle værktøjer til at opgøre CO2-udslippet fra international pakkeomdeling.
  • Mærsk vil integrere Hamburger Süd og Sealand under samlet brand
  • Mærsk-forslag til ny metro møder skepsis

For abonnenter

Foto: Nørskov Benjamin/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Postnords danske forretning slutter 2022 med nyt underskud

For abonnenter

Photo: Pr / Flixbus
Persontransport

Tyske Flix kritiserer konkurrence fra DSB i Danmark

For abonnenter

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bilsalg voksede i januar

For abonnenter

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS vil granske Dansk Metals overenskomst med Ryanair

For abonnenter

Foto: Gorm Kallestad
Persontransport

Norsk flyselskab vil indgive konkursbegæring

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS vil granske Dansk Metals overenskomst med Ryanair

SAS har mulighed for at genforhandle sin egen aftale med Dansk Metal, hvis Ryanairs nye overenskomst er mere fordelagtig for det irske lavprisflyselskab. Foreløbigt er SAS dog afventende.

For abonnenter

Foto: Nørskov Benjamin/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Fragt og logistik

Postnords danske forretning slutter 2022 med nyt underskud

Den danske del af Postnord leverer et nyt driftsunderskud i fjerde kvartal, der historisk er selskabets stærkeste.

For abonnenter

Foto: Gorm Kallestad
Persontransport

Norsk flyselskab vil indgive konkursbegæring

Onsdag morgen vil det unge norske flyselskab Flyr indgive konkursbegæring. Beslutningen herom blev taget tirsdag aften af en enstemmig bestyrelse, efter forsøg på at rejse kapital slog fejl.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Mærsk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 10.38
  • Dansk bilsalg voksede i januar – 09.00
  • Postnords danske forretning slutter 2022 med nyt underskud – 08.37
  • Tyske Flix kritiserer konkurrence fra DSB i Danmark – 08.00
  • Boeing siger farvel til et ikon: Sidste 747 bliver leveret – 06.52
  • Norsk flyselskab vil indgive konkursbegæring – 31. jan.
  • Ryanair efter overenskomst: Vil fortsætte med at investere i Danmark – 31. jan.
  • Ryanair-kaptajn i Billund glæder sig over ny aftale: Uden overenskomst ville basen nok lukke – 31. jan.
  • Coop lukker hjemmelevering og siger farvel til chauffører – 31. jan.
  • SAS vil granske Dansk Metals overenskomst med Ryanair – 31. jan.
  • General Motors overrasker positivt med regnskab og prognose – 31. jan.
  • UPS stiger oven på regnskab – 31. jan.
  • Fagforeningschef forventer pres fra SAS efter overenskomst med Ryanair – 31. jan.
  • Analytiker forudser ekspansion hos Ryanair til København – 31. jan.
  • Bilparken vokser: Hver femte familie har mere end én bil i garagen – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge