MobilityWatch

Frederiksberg-borgmester og Dansk Energi: Regeringen forhindrer grøn mobilitet

Regeringen står lige nu i vejen for at sikre ladeinfrastruktur på steder, hvor det private lige nu ikke vil investere i det, mener borgmester og branchedirektør.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Hvis regeringens mål om en million grønne biler i 2030 skal nås, kræver det, at kommunerne får lovhjemmel til selv at bygge ladeinfrastruktur de steder, hvor den ikke kommer af sig selv.

Sådan lyder det i et debatindlæg i Berlingske skrevet af borgmester i Fredriksberg Kommune, Simon Aggesen (K), og adm. direktør i Dansk Energi, Lars Aagaard.

Den mulighed findes ikke i dag, hvor ladestandere ifølge de to aktører kun sættes op, hvis operatørerne ser et potentiale. Samtidig vil forbrugerne gerne være sikre på at kunne lade op, og det skaber en slags hårknude, mener de.

"Det ved regeringen, som har undskyldt sig med at afvente rapporten fra Eldrupkommissionen. Den er for længst på gaden, og vi venter stadig på, at regeringen handler. Det er ærgerligt, for det betyder, at familier, som skal have ny bil, og egentlig gerne vil vælge el, i stedet køber en konventionel bil. Findes viljen, kan man udmærket behandle en lovændring nu og her," skriver Frederiksberg Kommune og Dansk Energi.

Kommuner er skeptiske over for regerings plan om nul-emmisionszoner

Odense-borgmester håber på mere letbane sammen med grønne krav 

Mere fra MobilityWatch

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Den grønne omstilling af transportsektoren går nu hurtigere, end de fleste havde forestillet sig. Politikernes opgave i den kommende valgperiode er derfor at sikre fortsat ro om afgifterne, skriver direktør i Autobranchen Danmark i MobilityWatchs debatserie op til valget.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs