MobilityWatch

Region Hovedstaden: Infrastrukturmidler kan gøre mere gavn i tætbefolkede områder

Regionsrådspolitikere i hovedstadsområdet opfordrer Transportministeriet til ikke at "smøre infrastrukturmidlerne for tyndt ud," men i stedet fokusere pengene der hvor man i forvejen har foretaget forundersøgelser.

Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Det vil blive en dårlig løsning, hvis man ender med at fordele puljemidlerne fra den nye infrastrukturplan til f.eks. støjbekæmpelse ligeligt ud over hele Danmark i stedet for at fokusere midlerne de steder, hvor man kan få mest for pengene.

Sådan lyder det i et debatindlæg i Politiken skrevet af den kommende regionsrådsformand (S) og formanden for trafikudvalget (SF) i Region Hovedstaden.

"Vi skal ikke smøre puljemidlerne ud i et tyndt lag over hele Danmark, vi skal bruge dem der, hvor vi bor tæt – og hvor der er reelle alternativer til bilen. I Region Hovedstaden har vi allerede planer om flere supercykelstier, støjbekæmpelse og grøn omstilling med hurtigere BRT-busser," lyder det i debatindlægget.

Det betyder ifølge debatindlægget, at man kan gå i gang med forbedringerne med det samme, da forundersøgelser og plandokumenter allerede er i hus, hvilket er en fordel for den grønne omstilling.

Efter 30 års ventetid får støjplagede aalborgensere endelig deres støjværn

Støtte til dybere sejlrender afvist: Minister peger på andre gaver til havnene

Ingen penge til dansk luftfart: Alligevel ser branchen positivt på ny infrastrukturaftale 

Mere fra MobilityWatch

DB Cargo lægger ny stor togordre

DB Cargo, der er ejet af Deutsche Bahn, har lagt en større ordre på ny tog som en del af sit langsigtede mål om at erstatte sine 900 dieseldrevne tog.

DFDS ramt af konflikt i Frankrig

En fagforeningskonflikt i Frankrig betyder, at DFDS ikke siden fredag den 14. januar har kunnet sejle såkaldt uledsaget fragt mellem Calais og Sheerness i Storbritannien. 

Læs også

Relaterede