Region Hovedstaden: Infrastrukturmidler kan gøre mere gavn i tætbefolkede områder

Regionsrådspolitikere i hovedstadsområdet opfordrer Transportministeriet til ikke at "smøre infrastrukturmidlerne for tyndt ud," men i stedet fokusere pengene der hvor man i forvejen har foretaget forundersøgelser.
Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Det vil blive en dårlig løsning, hvis man ender med at fordele puljemidlerne fra den nye infrastrukturplan til f.eks. støjbekæmpelse ligeligt ud over hele Danmark i stedet for at fokusere midlerne de steder, hvor man kan få mest for pengene.

Sådan lyder det i et debatindlæg i Politiken skrevet af den kommende regionsrådsformand (S) og formanden for trafikudvalget (SF) i Region Hovedstaden.

"Vi skal ikke smøre puljemidlerne ud i et tyndt lag over hele Danmark, vi skal bruge dem der, hvor vi bor tæt – og hvor der er reelle alternativer til bilen. I Region Hovedstaden har vi allerede planer om flere supercykelstier, støjbekæmpelse og grøn omstilling med hurtigere BRT-busser," lyder det i debatindlægget.

Det betyder ifølge debatindlægget, at man kan gå i gang med forbedringerne med det samme, da forundersøgelser og plandokumenter allerede er i hus, hvilket er en fordel for den grønne omstilling.

Efter 30 års ventetid får støjplagede aalborgensere endelig deres støjværn

Støtte til dybere sejlrender afvist: Minister peger på andre gaver til havnene

Ingen penge til dansk luftfart: Alligevel ser branchen positivt på ny infrastrukturaftale 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også