MobilityWatch

Minister skyder markant lavere fartgrænser i byzoner til efter næste valg

Transportminister Benny Engelbrecht (S) sætter spørgsmålet om fartbegrænsninger på 30 km/t på vågeblus i flere år. Det sker med henvisning til en endnu ikke påbegyndt forsøgsordning. Han bør i stedet "omfavne" spørgsmålet – også for trafiksikkerheden, lyder kritikken.

Foto: Jens Hartmann Schmidt

BRUXELLES / KØBENHAVN – Mens både Europa-Kommissionen og politikere i ind- og udland bakker op om markant lavere fartgrænser i byerne som trædesten til større trafiksikkerhed, kommer det ikke til at se dagens lys i Danmark de kommende år. Faktisk næppe før efter næste Folketingsvalg.

Sådan lyder den klare melding fra transportminister Benny Engelbrecht (S) til MobilityWatch. Han henviser til, at en forsøgsordning skal afprøve indførelsen af lokale fartgrænser på 40 km/t på veje i byområder, der ikke har "væsentlig betydning" for den generelle trafikafvikling.

"Jeg vil afvente evalueringen af forsøgsordningen, før jeg tager yderligere stilling til, om og i hvilket omfang kommunernes muligheder for at få nedsat hastighedsgrænsen lokalt skal udvides," siger ministeren og uddyber, at det først vil ske efter tre år.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Spørgsmålet om fartgrænserne i de danske byzoner er blevet aktuelt, efter at et flertal i Europa-Parlamentet tidligere på måneden vedtog en betænkning, som bl.a. foreslog fastsættelsen af potentielle hastighedsgrænser på 30 km/t i beboelsesområder.

Forslaget – der, som beskrevet af MobilityWatch, allerede er afvist af Europa-Kommissionen – har imidlertid også mødt opbakning fra flere af Folketingets partier.

Central ordning endnu ikke begyndt

Når det gælder konkrete spørgsmål om forsøgsordningen for nye fartgrænser, henviser Transportministeriet til Vejdirektoratet, som arbejder med implementeringen. Ifølge de oprindelige planer skulle ordningen være påbegyndt 1. november.

Vejdirektoratet oplyser imidlertid til MobilityWatch, at den tidshorisont næppe vil kunne lade sig gøre i dag, da bekendtgørelsen, der udgør det juridiske grundlag, endnu ikke er på plads.

Det betyder også, at ansøgningsprocessen for, hvilke kommuner som vil deltage, endnu ikke er igangsat, lyder meldingen.

Hos Vejdirektoratet forventer man, at de konkrete kommuner vil kunne sætte nye fartskilte op, så forsøgsperioden potentielt vil kunne gå i gang fra begyndelsen af december.

Jeg så gerne, at han gik ind i det og omfavnede det her forslag.

Rasmus Helveg Petersen, transportordfører for De Radikale

Bør "omfavne forslaget"

Transportministerens tilgang møder klar kritik hos regeringens centrale støtteparti, Radikale Venstre.

Kort sagt er det ikke til at forstå ministerens tilbageholdenhed, lyder det fra transportordfører Rasmus Helveg Petersen, der uddyber, at det vil være "meget rimeligt" allerede i dag at give kommunerne hjemmel til selv at afgøre, om hastighedsgrænserne skal være lavere end 50 km/t i byerne.

"Jeg så gerne, at han gik ind i det og omfavnede det her forslag – både fra en klimavinkel og en trafiksikkerhedsvinkel," siger Rasmus Helveg Petersen til MobilityWatch.

I ordførerens øjne er der heller ikke nogen grund til at vente på resultater fra danske forsøgsordninger - som han i øvrigt gerne så var med 30 km/t i stedet for 40 km/t.

"Jeg tror ikke, at det her forslag fra Parlamentet er så løsagtigt. Jeg tror faktisk, at det er meget velunderbygget. Så det, at ministeren vil vente, det er blot en undskyldning for at vente med at gøre noget," siger Rasmus Helveg Petersen.

Søren Gade stemte for – men han tvivler på realismen i fartgrænse på 30 km/t 

EU-Kommissionen afviser lovkrav til lavere fartgrænser 

EU-Parlamentet vil sænke bilers fart i byer til 30 km/t 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs