MobilityWatch

Regeringen venter med flyafgift trods pres fra støttepartier

De Radikale og SF vil have en flyafgift, men der er ikke politisk flertal. Partier vil afvente ekspertgruppe.

Foto: Markus Mainka/AP/Ritzau Scanpix

Regeringen er ikke parat til at følge op på flere støttepartiers ønske om en flyafgift. Det må vente.

Ingen forslag afvises dog på forhånd, siger klimaordfører Anne Paulin (S).

"Som det fremgår af regeringens grønne køreplan, kommer vi næste år til at tage fat i flybranchens grønne omstilling," siger Paulin i en skriftlig kommentar.

De Radikale, SF og Enhedslisten presser på. Det er på høje tid at komme i gang, og de to partier har fremsat forslag, der er ret forskellige.

De Radikale vil indføre det, som partiets klimaordfører, Rasmus Helveg Petersen, kalder et klimabidrag. Det skal udelukkende gå til en fond, som branchen kan bruge til at indkøbe og udvikle grønt flybrændstof.

"Folk vil gerne betale for den CO2, som de selv udleder. Jeg tror, de synes, at det er rimeligt, at der ryger 100 kroner på en kort flybillet til forskning og udvikling af grønne flybrændstoffer," siger Rasmus Helveg Petersen.

SF foreslår, at hovedparten af pengene fra en flyafgift skal gå til generel grøn omstilling i samfundet som opsætning af ladestandere og elfærger.

Enhedslisten har et forslag, der overordnet ligner forslaget fra SF. Partiet pointerer, at prisen vil stige, jo mere man flyver, og afgiften skal være højere for passagerer på første klasse.

Regeringen lytter - men venter.

"Vi afviser ingen idéer eller modeller på forhånd. Det afgørende for os er at lave en aftale, der bedst muligt understøtter omstillingen af branchen," siger Anne Paulin.

De Konservative vil lige som regeringen vente.

"Vi sidder og venter på den grønne skattereforms ekspertgruppe. Vi er en måned fra, at vi får en tilbagemelding. For os giver det ingen mening at diskutere afgifter på fly eller andet, før vi har det arbejde, som vi selv har været del af at sætte i gang," siger De Konservatives Mona Juul.

For De Konservative er det udgangspunktet, at en afgift ikke må øge det samlede skattetryk.

Partiet vil have afgifter på forureneren, men det kræver så besparelser andre steder.

"Jeg er med på, at rigtig mange lande omkring os har en eller anden form for afgift på flyrejser. Men vi har ikke en ensartet afgift i EU, og det, tror jeg, vil være klogt," siger Mona Juul.

Partiet mener, at det kan skade konkurrenceevnen.

Det argument kan De Radikale slet ikke følge.

"Det overrasker mig lidt. Selvfølgelig skal vi ikke holde igen. Selvfølgelig skal vi investere i det her. Folk, der siger, vi skal holde igen, må vise mig en anden måde, så vi kan gøre det her," siger Rasmus Helveg Petersen.

Der findes afgifter på flyrejser i mange europæiske lande, men størrelsen svinger voldsomt fra land til land.

Luftfarten vil bruge indtægter fra afgift på grønt brændstof

SF vil hente milliarder til grøn omstilling med flyafgift 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede