Professor tror ikke på 70 pct reduktion i transportsektoren

På trods af flere elbiler, bedre kollektiv transport og flere cykler vil det alligevel ikke lykkes at reducere CO2-udledningen i transportsektoren med over 20 pct. i 2030, mener professor, der foreslår at opstille mål for enkelte sektorer.
Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix
Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix

I 2030 er det mere sandsynligt, at transportsektorens CO2-udledning er reduceret med 15 til 20 pct. end målet på 70 pct.

Sådan lyder det i et debatindlæg i Altinget skrevet af professor ved DTU Transport, Jeppe Rich.

Her peger han bl.a. på, at forbedringer af den kollektive trafik og mere cyklisme er tiltag, der vil have en begrænset effekt, mens han også stiller sig kritisk overfor hybridbiler, der ikke er så grønne, som mange måske tror, og i over halvdelen af tiden kører på fossile brændstoffer.

"Selv hvis vi tager de optimistiske briller på, og eksempelvis forestiller os op mod én million elbiler, der kører på grøn strøm, og parallelt indfører en CO2-rettet beskatning på bilkørsel, er det vanskeligt at se, hvordan vejtransportens reduktioner samlet set vil overstige 15 til 20 procent," skriver professoren.

Samlet når han altså til en konklusion om, at målet om 70 pct. CO2-reduktion i transportsektoren i 2030 virker uopnåeligt, og derfor kalder han på, at reduktionerne bør fordeles enkeltvis efter sektorer, så der kan opstilles mere realistiske mål.

Transportsektoren fylder i regeringens nye klimakøreplan – her er de 24 indsatser

Lavere hastighedsgrænse skiller sig ud i regeringens virkemidler til grønnere transport 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også