MobilityWatch

Næsten to ud af tre danskere er klar til flyafgifter – men jo lavere beløb jo bedre

Et flertal blandt danskerne bakker op om en klimaafgift på flyrejser, men i takt med at beløbet stiger, smuldrer opbakningen. Det viser en ny meningsmåling foretaget af Wilke for MobilityWatch. Interesseorganisation kalder det "fornuftigt" og mener, at klimamål kan nås med en mindre afgift.

Foto: Markus Mainka/AP/Ritzau Scanpix

Det er ingen hemmelighed, at luftfartsindustrien yder et væsentligt bidrag til klimaforandringerne.

Et af de værktøjer, der måske kan være med til at løse industriens klimaudfordring, er klimaafgifter på flyrejser. Sådanne afgifter findes allerede i bl.a. Tyskland og Sverige, og de har i længere tid været genstand for diskussion herhjemme.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Seneste kom det torsdag frem, at Enhedslisten, SF og De Radikale kræver en flyafgift på finansloven for 2022, hvor forhandlingerne er gået ind i slutfasen.

Nu viser en meningsmåling foretaget af Wilke for MobilityWatch, at knap to tredjedele af danskerne mener, at en klimaafgift på flyrejser er en god ide.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

64 pct. af de adspurgte svarer altså "ja" til, at en klimaafgift vil være en god ide, mens cirka hver fjerde omvendt siger nej. De resterende 12 pct. har ikke taget stilling.

God idé så længe prisen er overkommelig

Beløbet for en flyafgift har tidligere fået flere interessenter til at støde hovederne sammen. Eksempelvis har Luftfartens Klimapartnerskab foreslået en afgift på 20-30 kr. pr. flyrejse, mens Radikale Venstre og SF har foreslået afgifter på henholdsvis op til 450 kr. og 700 kr. pr. billet.

Og umiddelbart tyder det på, at danskerne foretrækker klimapartnerskabets forslag. I hvert fald er lysten til at betale en klimaafgift størst, jo billigere afgiften er.

(Artiklen fortsætter under grafikken)


Samlet set er 56 pct. af de adspurgte enten helt enige eller enige i, at man i Danmark bør betale en flyafgift på 20-30 kr., hvilket er på niveau med anbefalingen fra klimapartnerskabet. Modsat er 21 pct. enten helt uenige eller uenige i det afgiftsniveau.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Lyder afgiften i stedet på 100 kr., falder andelen, der er enten helt enige eller enige i det beløb, til 41 pct., mens de enten helt uenige eller uenige stiger til 36 pct.

I en måling fra DR i 2019 var endnu flere, nemlig 58 pct. af de adspurgte, helt enige eller overvejende enige i, at en klimaafgift på 100 kr. ville være passende.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Det er en langt bedre vej at gå at kanalisere provenuet fra klimabidraget tilbage til grøn omstilling af industrien, frem for bare at lægge en afgift på flyene

Jesper Kronborg, branchedirektør, Dansk Erhverv Transport

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Tilhængerne af en afgift falder yderligere, hvis beløbet stiger til 500 kr., og hvis afgiften ryger op på 1000 kr. pr. flyrejse, er der kun 9 pct. tilbage, som er helt enige eller enige i, at det er en god idé.

Over halvdelen af de adspurgte er helt uenige i det afgiftsniveau, mens yderligere 18 pct. er uenige.

Dansk Erhverv: Lav afgift er fornuftig

Hos interesseorganisationen Dansk Erhverv Transport, der er en del af Luftfartens Klimapartnerskab, bider branchedirektør Jesper Kronborg mærke i, at den største del af danskerne ser ud til at bakke op om en klimaafgift på 20-30 kr. på en flyrejse. Det niveau stemmer overens med Luftfartens Klimapartnerskabs eget forslag til et afgiftsniveau.

"Det er fornuftigt, for vi mener også, at målene kan nås med et mindre bidrag. En sund og konkurrencedygtig dansk luftfartssektor er en forudsætning for, at vi kan foretage de nødvendige investeringer i den grønne omstilling," lyder det fra Jesper Kronborg.

Mens bl.a. SF og Radikale Venstre altså har været ude at foreslå langt højere klimaafgifter på flyrejser, peger branchedirektøren i Dansk Erhverv Transport på, at en afgift på 20-30 kr. er tilstrækkelig for at finansiere merudgiften på de dyrere, bæredygtige flybrændstoffer.

"Det er en langt bedre vej at gå at kanalisere provenuet fra klimabidraget tilbage til grøn omstilling af industrien, frem for bare at lægge en afgift på flyene, som ikke går tilbage til den grønne omstilling, men reelt blot har til hensigt at begrænse antallet af flyvninger," siger Jesper Kronborg.

Han glæder sig til slut over, at 64 pct. af danskerne mener, at en klimaafgift på flyrejser er en god idé.

"Det viser jo helt tydeligt, at den grønne omstilling af luftfarten står højt på danskernes dagsorden."

Mens et flertal af danskerne altså ser ud til at være klar til at betale en klimaafgift for at sætte sig ombord på et fly, fremgår det af regeringens klimakøreplan fra september, at luftfarten først skal drøftes engang i 2022.

Som nævnt kræver Enhedslisten, SF og De Radikale dog nu, at flyafgifter skal på finansloven i de igangværende finanslovsforhandlinger. I en fælles meddelelse lød det torsdag, at partierne vil have regeringen til at forpligte sig til en flyafgift, som efterfølgende kan forhandles partierne imellem.

Støttepartier til regeringen: Vi skal have en flyafgift nu 

Norge og Sverige har flyafgifter, men ikke Danmark: "Vi bør som minimum være på niveau med vores nabolande"

Flertal af danskerne: God idé at finansiere ny infrastruktur med penge fra Storebæltsbroen 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs