Debat: Danmark hænger i bremsen når det gælder den grønnne omstilling af lastbiler

Vores naboer har erkendt vigtigheden af økonomisk støtte til grønne lastbiler, men i Danmark hænger vi i bremsen. Det mener chefkonsulent hos brancheorganisation for vejgodstransport.
Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix
Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix
AF CAROLINE BRÜEL, CHEFKONSULENT, ITD

I Danmark bryster vi os ofte af at være et grønt foregangsland, men stemmer det nu også overens med virkeligheden?

Det kan man sætte spørgsmålstegn ved, når det kommer til den grønne omstilling af lastbilerne.

For selv om der allerede er grønne løsninger på markedet i form af el- og brintlastbiler, så er lastbilerne meget dyrere end konventionelle lastbiler, der kører på diesel.

For eksempel koster en el- eller brintlastbil cirka tre gange så meget som en diesellastbil. Markedet og teknologiproduktionen er endnu ikke modent, og derfor er priserne så høje. Det var derfor, regeringen i sin tid valgte at statsstøtte vindmølleindustrien og også kickstartede de private el-biler med økonomiske incitamenter for forbrugerne.

Grøn transport er dyrere

Hvis den enkelte transport- og logistikvirksomhed skal kunne være med, betyder det, at de skal hæve prisen på transport betydeligt, hvis den skal ske på grønne køretøjer.

Men det vil føre til, at de mister opgaver og kunder, for i dag køber kunder transport efter, at det skal være nemt, hurtigt og billigt.

Derfor er der brug for økonomisk støtte til køb af grønne køretøjer, og det har man for længst indset i vores nabolande. Der er behov for specifikke politikker og puljer, der sætter efterspørgslen i gang – og ikke alene i form af afgifter. Der er behov for økonomisk støtte og at der politisk tages ansvar for de mål, man har sat for den grønne omstilling.

Udlandet satser stort

I lande som Norge, Sverige, Frankrig og Tyskland er der markante støtteordninger for køb af el- og brintlastbiler, og i Sverige satser de stort på lynladenetværk og køreledninger til el-lastbiler.

Alene i Tyskland alene har man afsat ca. 12 mia. kr. fra 2021-2024 til indkøb af klimavenlige el- og brintlastbiler og yderligere ca. 37 mia. kr. til tank- og ladeinfrastruktur.

(Debatindlægget fortsætter efter billedet)

Caroline Brüel er chefkonsulent hos ITD, brancheorganisation for vejgodstransport. | Foto: PR / ITD
Caroline Brüel er chefkonsulent hos ITD, brancheorganisation for vejgodstransport. | Foto: PR / ITD

Det står i skarp kontrast til Danmark, hvor regeringen indtil videre har afsat blot 121 mio. kr. til at støtte indkøb af klimavenlige lastbiler, samt afsat en pulje på 250 mio. kr. til tank- og ladeinfrastruktur til den tunge transport.

Og ja, Tyskland er et stort land med mange lastbiler. Men sammenligner man støtten pr. lastbil i Danmark og Tyskland, så har Tyskland afsat ca. 52.000 kr. pr. lastbil til infrastruktur og indkøb af klimavenlige lastbiler frem mod 2024, mens Danmark har investeret blot 6700 kr. pr. lastbil.

Det efterlader de danske vognmænd med en væsentligt større økonomisk byrde sammenlignet med kollegaer i nabolandene.

Derfor er vores opfordring til regeringen og transportminister Trine Bramsen, at de begynder at tage den grønne omstilling af lastbilerne alvorligt og får sat skub i støtteordningerne, så Danmark kan blive et grønt foregangsland på transportområdet.

Debat: Dansk Erhverv efterlyser investeringer i cykelinfrastruktur

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også