Venstre tager positivt imod Bramsen-forslag om at "forlænge" Storebæltsbro

Venstres transportordfører ser gode takter i ministers forslag om at lægge fire km af motorvejen i Nyborg ind under Sund & Bælt for at bekæmpe støj. På ét punkt er de dog grundlæggende uenige.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Transportminister Trine Bramsen (S) har en alternativ løsning i tankerne, når det kommer til at bekæmpe støj fra motorvejen i Nyborg, hvor naboerne er hårdt plaget.

Hun vil således lægge fire km af motorvejsstrækning ind under Storebæltsbroen, hvilket betyder, at det fremover bliver det statslige selskab Sund & Bælt, der skal stå for støjbekæmpelse på strækningen.

Nu får hun opbakning fra den anden side af midten i Folketinget.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, bakker nemlig op om forslaget, der, som han pointerer, tidligere har været oppe at vende fra Venstres side.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her.

”Jeg var nede at besøge området for et par år siden, og der blev vi enige om, at vi måtte gøre noget i en fart. Den gang rejste jeg tanken om, at Sund & Bælt kunne tage sig af opgaven, for det er faktisk en del af deres landanlæg,” siger Kristian Pihl Lorentzen til MobilityWatch.

Han påpeger, at en del af motorvejsstrækningen på Amager i hovedstadsområdet også hører under Sund & Bælt, i og med at selskabet også har ansvaret for Øresundsbroen, der forbinder området med Sverige.

Hurtig støjdæmpning

Motorvejsstrækningen i Nyborg ligger ellers lunt i svinget til at få del i den nationale støjpulje på 3 mia. kr., som Venstre endda for nyligt har foreslået at fordoble til 6 mia. kr.

Men ifølge begge parter vil Sund & Bælt kunne sikre, at støjbekæmpning hurtigere kan blive til virkelighed, end hvis strækningen fik del i støjpuljen.

”Så vil man kunne bede Sund & Bælt om at påtage sig opgaven og gennemføre det næste år. Det tror jeg ikke, man vil kunne nå, hvis det er fra den almindelige støjpulje,” siger Kristian Pihl Lorentzen.

Men vil det ikke betyde, at Sund & Bælt så har færre penge til andre opgaver?

”Jo. Det forlænger tilbagebetalingstiden (på Storebæltsbroen, red.) marginalt. Men det må vi have regnet på,” lyder det fra Kristian Pihl Lorentzen.

Sænke hastighed

Selvom der her tegner sig til at være enighed på tværs af de politiske farver, stopper venskabet brat, når det kommer til Trine Bramsens andet forslag til støjbekæmpelse på strækningen.

Hun lufter nemlig tanken om, at man også kunne sænke hastigheden på motorvejsstrækningen – hvilket hendes forgænger Benny Engelbrecht (S) ellers var afvisende overfor.

Tanken om lavere hastigheder er heller ikke noget Venstres transportordfører er begejstret for.

”Det der med at sænke farten på motorvejen til f.eks. 90 km/t, det er helt galt som en varig løsning. Det betyder nemlig, at vi ikke får den mobilitet og den sikkerhed ud af motorvejen, som vi skal have,” siger Kristian Pihl Lorentzen.

I stedet mener han, at man skal sikre en effektiv støjdæmpning på strækningen, så folk ikke lider under den støj, der er ved den nuværende hastighed.

Bramsen vil ”forlænge” Storebæltsbroen med fire kilometer

Flere rekorder slået på Storebælt sidste weekend

Forundersøgelse finder fast forbindelse over Kattegat rentabel for samfundet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også