Overblik: Ny afgift mødte kraftige reaktioner fra transportbranchen

En ny aftale om den kilometerbaserede vejafgift faldt sidste uge på plads. Få ændringer adskiller den fra den tidligere, men kritikken fra branchen er fortsat hård. MobilityWatch giver et overblik.
Foto: Carsten Andreasen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Foto: Carsten Andreasen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Fra 2025 bliver det dyrere at køre med lastbiler på de danske veje.

Det står klart, efter SVM-regeringen sammen med SF, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet onsdag i sidste uge kunne præsentere en ny aftale om den kilometerbaserede vejafgift.

I sommer indgik den daværende S-regering en aftale om vejafgiften med sit parlamentariske grundlag, men efter dannelsen af den nye regering er der også sket en række mindre justeringer.

Det gælder således stadig, at de lastbiler, der forurener mest, også skal betale mest i afgift. Særligt i de miljøzoner, der er etableret i landets største byer, bliver det bekosteligt at køre. 

I den nye aftale er der imidlertid skruet en spids på taksterne, så lastbiler i emissionsklasserne 1-4 – altså dem, der forurener mest – skal betale mere i afgift end det, der oprindeligt var lagt op til. Til gengæld skal de mest miljøvenlige lastbiler i emissionsklasse 5 betale lidt mindre i afgift. I 2028 vil taksterne blive skruet yderligere op.

Samtidig har man valgt at afsætte 10 mio. kr. årligt frem mod 2030, der skal gå til grøn omstilling af vejtransporten – en pulje, der tidligere var målrettet jernbanefragt.

Læs mere om detaljerne i aftalen her: Milliarder i afgifter – 10 mio. kr. i støtte: Regeringen klar med afgiftsaftale til tung transport

Justeringerne vakte ikke begejstring blandt transportlobbyorganisationerne, som har været modstandere af en vejafgift fra start af. 

”Man gør det sådan set bare dyrere for branchen at køre på eksisterende teknologier uden at give den mulighed for at omstille sig,” lød kritikken kort efter offentliggørelsen af aftalen fra Jesper Kronborg, direktør i Dansk Erhverv Transport.

Nye justeringer i vejafgift skuffer Dansk Erhverv

Det var dog ikke alle steder i transportbranchen, der var kritik.

Lastbilproducenten Volvo så i stedet, at afgiften skabte en bedre ”balance” mellem sorte og grønne teknologier.

Volvo ser bedre ”balance” i ny vejafgift – men efterlyser langt større støtte

Svært at få øje på V

Inden folketingsvalget sidste år havde Venstre erklæret sig som klar modstander af en vejafgift og havde bedyret, at man ville afskaffe den, hvis de fik magten efter valget.

Venstre endte som bekendt med at få magten, men nu er partiet imidlertid med i aftalen.

MobilityWatch har gennem flere dage forsøgt at få et interview med partiets erhvervsskatteordfører Kim Valentin, men han har ikke ønsket at stille op til et interview. Over for Børsen sagde han dog, at partiet havde indgået aftalen ”med armen på ryggen”.

Analyse: Transportbranche skal bruge lup for at finde Venstres aftryk på ny vejafgift

Anderledes glad er Socialdemokratiet for, at der nu er landet en aftale om vejafgiften.

Flere stemmer i og omkring transportbranchen har anklaget afgiften for ikke at skubbe synderligt på den grønne omstilling, men blot pålægge erhvervet en afgift. Det mener Socialdemokratiets skatteordfører, Anders Kronborg, dog ikke er tilfældet.

”Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at der vil være status quo, når vi kommer frem til 2025 eller 2030,” sagde han til MobilityWatch.

Trods brancheskepsis venter S-ordfører hurtig grøn effekt fra vejafgift

Krads kritik

I kølvandet på offentliggørelsen af aftalen udbrød der også debat mellem et parti og en interesseorganisation, som i udgangspunktet ligger ganske langt fra hinanden. Således også på spørgsmålet om afgifter til transportbranchen.

SF’s skatteordfører, Sigurd Agersnap, åbnede i et interview med MobilityWatch for at lægge yderligere afgifter på transportsektoren. I yderste konsekvens kunne det også komme til restriktioner på, hvilken type køretøjer der må køre på vejene, hvis erhvervet ikke formår at omstille sig efter indførslen af vejafgiften, lød det.

Efter aftale om ny vejafgift: SF er åben for flere transportafgifter

Det fik vognmandsorganisationen DTL op i det røde felt. Direktør Erik Østergaard kaldte således udtalelserne fra SF’eren for ”helt til hest”.

”Det er næsten som at høre nogen fra det tidligere Østeuropa tale om planøkonomi,” lød kritikken videre. Til det replicerede Agersnap:

“Det har intet med det tidligere Østeuropa at gøre. Når man kigger på afgifter er det netop af respekt for det kapitalistiske marked.”

DTL om SF’s åbning for flere transportafgifter: ”Det er helt til hest”

Den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft fra 1. januar 2025, hvor den periodebaserede vejbenyttelsesafgift, også kendt som Eurovignetten, blive afskaffet.

Vejafgiften ventes at reducere CO2-udledningen fra transporten med 0,3 mio. ton i 2025 og ca. 0,4 mio. ton i 2030.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også