Grønt fokus og en "pinlig historie" – få overblikket over Folkemødet her
Grøn omstilling var det altoverskyggende fokus for transportsektoren på Folkemødet på Bornholm. Debatterne bød både på diskussioner af mere teknisk karakter, men bød også på konkrete historier.
FOLKEMØDET 2023 - Telte, gårdhaver og havnekajer rundt omkring i Allinge på Bornholm har de seneste tre dage været spækket med oplæg og debatter.
Mobilitetssektoren blev også debatteret lystigt på flere fronter. Fælles for debatterne, der både omhandlede luftfart, kollektiv trafik, fragt og infrastruktur, var særligt ét emne; grøn omstilling.
Få her overblik over MobilityWatchs dækning af debatterne, der fandt sted på den nordøstlige del af Klippeøen.
Forskellige ønsker
Noget af det, der blev diskuteret i flere dele af transportbranchen i lyset af den grønne omstilling, er, hvilken rolle den danske stat skal spille.
Luftfartens vej til at blive emissionsfri var et emne, som blev debatteret gentagne gange - og netop her gav regeringens planer om helt grøn indenrigsflyvning i 2030 grobund til livlige diskussioner.
Særligt fik regeringen kritik for endnu ikke at have taget yderligere initiativer ud over at fremlægge målsætningen. For de forskellige aktører i luftfartsbranchen er klar til at fylde mere grønt brændstof i tanken, lød det.
”Jeg håber, vi kan sætte os sammen og træffe de nødvendige beslutninger, men det er ikke så svært. Villigheden er der fra industriens side. Jeg tror også, villigheden er der fra politikernes side. Men lige nu bliver vi bare ved med at snakke om det i stedet for at redde planeten,” sagde Kim Saaby Hedegaard, direktør for power-to-x hos Topsoe, som rettede opfordringen til Lea Wermelin, Socialdemokratiets klimaordfører.
Omvendt blev der fra anden kant også ytret ønske om, at den danske stat i udgangspunktet regulerer luftfarten så lidt som muligt på vejen mod den grønne omstilling.
Andetsteds blev der også diskuteret tiltag, der i højere grad har karakter af pisk end gulerod - nærmere bestemt afgifter.
Noget, brændstofleverandøren Circle K så som en god idé at lægge på fossile brændstoffer.
”Vi bruger afgifter til at få folk til at ryge eller ej. Så skal vi ikke bare gøre det på fossile brændstoffer og dermed gøre dem dyrere,” lød det fra Peter Rasmussen, brændstofdirektør i Circle K og formand for lobbyorganisationen Drivkraft Danmark.
I samme debat efterspurgte de grønne organisationer Concito og Rådet for Grøn Omstilling, at staten i højere grad udvælger, hvilke energiformer som de enkelte transportsektorer, herunder vejfragten, skal tages i brug i den grønne omstilling.
Hvilken rolle bør power-to-x eksempelvis spille for netop den tunge vejtransport - hvis nogen overhovedet? Hvad med overgangsteknologier? Og el?
Disse spørgsmål danne til gengæld grobund for større uenighed blandt paneldeltagerne.
Den kollektive trafik spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling. Det var der bred enighed om i panelet, da der blev sat fokus på, hvordan man får de unge tilbage til busser og tog.
I den forbindelse var der kritik - både direkte og indirekte - af regeringens tiltag om at nedsætte et ekspertudvalg, der skal se på mulige løsninger hertil.
Her måtte Venstres transportordfører, Peter Juel Jensen, forsvare tiltaget, der bl.a. blev kaldt en ”syltekrukke” gentagne gange.
”Jeg synes, det er meget kækt at kalde det en syltekrukke,” sagde han.
Bilproducenten Volvos markedsandel i Danmark ligger godt under niveauerne i resten af Norden. ”Det er et signal om, at der er potentiale,” siger ny dansk landechef.