Debat: Europa-Parlamentsvalget får stor betydning for lademarkedet

Der er i kølvandet på ny EU-forordning mange ubesvarede spørgsmål om de præcise regler for offentlig ladeinfrastruktur, skriver Gent Grinvalds fra Drivkraft Danmark i debatindlæg.
Gent Grinvalds, ansvarlig for e-mobilitet i Drivkraft Danmark | Foto: Drivkraft Danmark/PR
Gent Grinvalds, ansvarlig for e-mobilitet i Drivkraft Danmark | Foto: Drivkraft Danmark/PR
Af Gent Grinvalds, ansvarlig for e-mobilitet i Drivkraft Danmark

EU spiller en afgørende rolle i at forme rammerne for, hvordan vi får udrullet ladere til den lette og den tunge transport. Det gælder både indsatsen med at opbygge den nødvendige infrastruktur og med at sikre en fair konkurrence på lademarkedet.

Drivkraft Danmarks medlemmer arbejder på højtryk for at opsætte ladere over hele landet til biler, varevogne og lastbiler. Men indsatsen besværliggøres af betydelige udfordringer og usikkerheder.

Efter vedtagelsen af AFI-Forordningen står vi over for mange ubesvarede spørgsmål om de præcise regler for offentlig ladeinfrastruktur. Denne usikkerhed gør det vanskeligt at planlægge og investere i nye ladestandere, da krav og standarder for fremtiden endnu er uvisse.

Samtidig befinder vi os i et marked, der stadig ikke fungerer optimalt, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport fra december 2023 også konkluderer. Det er et marked, der gør det svært for forbrugerne at vælge de bedste og billigste løsninger.

Nye teknologier som Megawatt Charging System (MCS), Plug&Charge, og 800 volt opladning kræver desuden stor fleksibilitet og tilpasningsevne hos ladeoperatørerne. MCS er designet til at levere ekstremt hurtig opladning til tung transport, hvilket kræver betydelige opgraderinger af eksisterende elnet og allerede udbygget ladeinfrastruktur. 

Plug&Charge- og AutoCharge-teknologierne, som gør det muligt for elbiler at starte opladningen automatisk ved tilslutning uden behov for yderligere identifikation, revolutionerer også markedet ved at gøre opladningsprocessen mere brugervenlig og sikker. 

Men endnu er standarderne for disse teknologier ikke fuldt på plads, hvilket vanskeliggør implementeringen.

En anden udfordring er den manglende udmøntning af diverse støtteordninger. Selvom der er flere støtteordninger på vej for at fremme den grønne omstilling, er de endnu ikke implementeret. 

Usikkerheden bremser markedet, da mange venter på at se, hvilke støtteordninger, der bliver tilgængelige, før de foretager større investeringer, især investeringer der skal sikre trafikken på tværs af EU-landene.

Hvad kan EU-politikerne gøre? For det første skal de kommende EU-politikere sikre, at de allerede vedtagne spor for elektrificeringen ikke glemmes eller forringes i den næste valgperiode. Dette inkluderer at bevare og styrke de regulativer og støtteordninger, der fremmer investering i ladeinfrastruktur og teknologisk innovation. 

Konkret kan EU-politikerne arbejde på følgende områder:

- Sikre langsigtede og stabile støtteordninger for ladeinfrastruktur, så investorer ikke afholder sig fra at investere på grund af usikkerhed.

- Fremme standardisering og interoperabilitet inden for ladeteknologier, så forbrugerne får en problemfri oplevelse på tværs af forskellige ladepunkter og udbydere.

- Understøtte forskning og udvikling i nye opladningsteknologier som Megawatt Charging System og 800 volt opladning for at sikre hurtigere og mere effektiv opladning.

- Skabe rammer for nem opladning på tværs af landegrænserne, retfærdig konkurrence i markedet, så alle aktører har mulighed for at konkurrere på lige vilkår med hinanden.

Mens vi venter på klarhed om reglerne og håber på en mere fair konkurrencesituation, fortsætter vores medlemmer med at bygge den ladeinfrastruktur, som Danmark har brug for. 

Husk at stemme den 9. juni. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også