Schenker-mulighed kommer kun "once in a lifetime" – men timingen er skidt for DSV

DSV Panalpina forhandler angiveligt med den statsejede tyske speditørkæmpe DB Schenker om en overtagelse. Lykkes et opkøb, bliver det danske logistikselskab verdens med afstand største på området, men en række analytikere ser betydelige risici.
Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV. | Foto: Stine Bidstrup/ERH

I flere år har der været spekulationer om, at det tyske statsejede selskab Deutsche Bahn kunne være interesseret i på den ene eller anden måde at afhænde speditørselskabet DB Schenker, der er blandt de største i verden.

Det skulle ske for at nedbringe gælden i Deutsche Bahn, men foreløbig er et frasalg blevet ved tanken.

I går kunne det tyske medie Manager Magazin så berette, at de tyske politikere formentlig vil søge at udskille divisionen efter det tyske valg i september, og at især partiet De Grønne, der ifølge meningsmålinger står til et kanonvalg, er opsatte på idéen.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Overvejelserne skulle være så langt fremme, at Deutsche Bahn angiveligt har oplevet interesse flere købere, og angiveligt skulle selskabet allerede være i dialog med danske DSV Panalpina om en mulig overtagelse.

Spørger man flere analytikere, der følger DSV Panalpina, vil et opkøb af DB Schenker på mange måder give god mening, da det vil sende det danske selskab frem som det klart største i verden foran bl.a. schweiziske Kuehne + Nagel på et område, hvor volume er afgørende.

Der er dog bare et problem: Timingen.

"En kæmpe mundfuld"

Morten Holm Enggaard, analytiker i Jyske Bank, fortæller, at tidspunktet for en overtagelse ikke er ideelt, da DSV Panalpina ikke engang har lukket overtagelsen af Agilitys logistikdivision Global Integrated Logistics (GIL). Det 25 mia. kr. store opkøb blev meldt ud tilbage i april, men ventes først afsluttet i tredje kvartal i år og afventer stadig godkendelser fra myndigheder.

"Når DSV overtager et selskab af GIL's størrelse, så vil man normalt ikke forsøge at lave et andet - og så stort - køb samtidig, da det er for risikabelt," siger analytikeren, der dog hurtigt tilføjer:

"Men omvendt: Hvis DB Schenker rent faktisk er i spil til at blive solgt, vil DSV så sidde på sidelinjen? Den mulighed kommer jo ikke igen. Så selv om det indebærer risiko, så kan Jens Bjørn Andersen (topchef i DSV, red.) næsten ikke tillade sig at sidde på hænderne. Men det er en svær situation."

Samme vurdering kommer fra Mikkel Emil Jensen, analytiker i Sydbank, der hæfter sig ved, at der i de senere år som nævnt har været en række spekulationer om et salg af DB Schenker, men som altså endnu ikke har materialiseret sig.

Oplysningerne fra det tyske medie er da heller ikke bekræftet fra nogen af de involverede, og Mikkel Emil Jensen siger, at havde DSV ikke lige købt GIL, havde han haft mere tillid til oplysningerne.

"Når det er sagt, er det ikke usandsynligt, og vi hører jo altid, at topledelsen i DSV aldrig ligger kikkerten, når det gælder opkøb," siger han og tilføjer, at de to selskaber vil være et rigtig godt match, som vil rykke DSV langt frem på volume.

"Men lige nu virker det som en stor mundfuld. Det er dog ikke noget, DSV er uerfaren i, og er der sandhed i rygterne, vil de med afstand blive det største selskab på området i verden," siger han.

Casper Blom fra ABG Sundal Collier stemmer i. Han kalder et opkøb af DB Schenker for en "once in af lifetime" mulighed, men ser også udfordringer:

"Der er forskel på at købe noget, der er 20 eller 50 pct. af din egen størrelse og så købe noget, der er lige så stort som dig selv og måske også noget, som bærer præg af at være ledet af en politisk organisation. Det er ikke noget, man bare lige gør. Så selv om der er store muligheder, er der også store risici forbundet med et køb."

DSV kan byde mest

Ifølge DSV Panalpinas egen opgørelse har DB Schenker en markedsandel på logistikområdet på 3 pct. lige som DSV selv. Kun schweiziske Kuehne + Nagel og DHL Logistics er større.

DB Schenker havde sidste år en omsætning på 17,6 mia. euro, svarende til ca. 130 mia. kr., en driftsindtjening på 711 mio. euro, svarende til 5,3 mia. kr., og en ebit-margin på 4 pct.

Faktisk var DSV Panalpinas omsætning lavere, 116 mia. kr. i 2020, mens driftsindtjeningen til gengæld var noget højere, nemlig 9,5 mia. kr., og ebit-marginen på 8,2 pct.

Alle analytikerne peger da også på, at hvis DSV ville få held til at købe DB Schenker, ville det skabe store muligheder for at øge marginerne hos det tyske selskab via synergieffekter. Det har været tilfældet med tidligere overtagelser, senest Panalpina. Og det selv om danskerne vil skulle hive et stort beløb op af lommen: Ifølge det tyske Manager Magazin skulle DB Schenkers værdiansættelse således ligge på 8-10 mia. euro svarende til 59-74 mia. kr.

"Det betyder også, at DSV Panalpina vil være blandt dem, der vil kunne betale den højeste pris for DB Schenker, og hvis Deutsche Bahn rent faktisk vil sælge, finder de nok ikke noget mere opportunt tidspunkt," siger Jyske Bank-analytikeren Morten Holm Enggaard med henvisning til, at værdiansættelserne af virksomheder på området er historisk høje som følge af effekterne fra coronakrisen, herunder de flaskehalse i transportsystemet, som den bl.a. har medført, og som mange transportvirksomheder har gavn af.

Kræver fuld opmærksomhed

Casper Blom fra ABG Sundal Collier er enig, men han peger igen på, at det vil være en meget svær opgave, hvis DSV skal integrere GIL og DB Schenker samtidig.

"DB Schenker er så stor, at DSV vil være nødt til at give integrationen deres fulde opmærksomhed. Derfor vil selve handlen også helst skulle ligge lidt ude i fremtiden," siger han.

Casper Blom nævner, at en overtagelse f.eks. kunne ske i 2023, hvor GIL forventeligt kan være implementeret, hvilket også kunne spille godt sammen med, at det formentlig vil tage noget tid for de tyske politikere at føre beslutningen om et salg ud i livet.

Ritzau Finans skriver, at DSV's IR-chef, Flemming Ole Nielsen, onsdag eftermiddag ikke ville kommentere på den specifikke sag til Bloomberg News, men udtalte:

"DSV er et selskab med en stærk historie med at skabe værdi for sine aktionærer via opkøb, så det er logisk, at vi bliver sat i forbindelse med dette, men det er ren spekulation vedrørende dette selskab," sagde han og pointerede, at DSV Panalpina stadig er i gang overtagelsen af Agilitys logistikdivision og normalt kun håndterer ét opkøb af gangen.

Finanshus: DSV-opkøb af DB Schenker til op mod 74 mia. kr. vil være på linje med vækststrategi 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også