MobilityWatch

Danske Speditører tilfreds med dansk stævning hos EU-domstolen

EU-kommissionen har sendt den danske 25-timersregel for lastbiler til EU-domstolen, hvor regeringen ser ud til at ville kæmpe for dens overlevelse. Lobbyforeningen Danske Speditører er til gengæld glad for stævningen.

Foto: Martin Lehmann/Politiken/Ritzau Scanpix

Siden 2018 har en dansk særregel, den såkaldte 25-timersregel, sat begrænsninger på, hvor længe lastbilchauffører må opholde sig på offentlige rastepladser.

Men ifølge EU-Kommissionen forhindrer reglen udenlandske langturschauffører i at udføre deres arbejde, herunder overholde EU-krav om køre-hviletid. Derfor har Kommissionen meldt ud, at den vil stævne Danmark ved EU-domstolen.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Den grønne omstilling af transportsektoren går nu hurtigere, end de fleste havde forestillet sig. Politikernes opgave i den kommende valgperiode er derfor at sikre fortsat ro om afgifterne, skriver direktør i Autobranchen Danmark i MobilityWatchs debatserie op til valget.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs