Mærsk skal have bygget sit CO2-neutrale skib i Sydkorea

Selskabets første CO2-neutrale skib skal bygges på værft i Sydkorea.
Foto: Marcos Moreno/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Marcos Moreno/AP/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

A.P. Møller-Mærsk har underskrevet værftskontrakten for sit første CO2-neutrale skib, der efter planen skal være i søen senest i 2023.

Det oplyser Mærsk i en meddelelse.

Skibet, et container-feederskib skal bygges i Sydkorea hos værftet Hyundai Mipo Dockyards.

MAN Energy Solutions, Hyundai Engine & Machinery og Himsen står for at udvikle og levere motoren i samarbejde med Mærsk og værftet.

Skibet skal sejle på en såkaldt dual fuel motor, der gør det muligt at sejle på enten traditionelt lavsvolvsolie eller alternativt brændstof, som i dette tilfælde bliver metanol.

"Fra 2023 kommer det til at give os værdifuld erfaring med at operere fremtidens containerskibe, mens vi kan tilbyde vores kunder, som ønsker sig at nedbringe CO2 i deres forsyningskæde, et reelt CO2-neutralt produkt," siger Henriette Hallberg Thygesen, CEO for Fleet & Strategic Brands hos Mærsk, i meddelelsen.

Mærsk offentliggjorde første gang planerne om det CO2-neutrale skib med levering i 2023 tilbage i februar.

Det nye skib bliver 172 meter langt og skal sejle på dansk flag mellem Nordeuropa og Den Botniske Bugt.

Mærsk indgår CO2-neutral fragtaftale med Bestseller

Mærsks flyselskab formåede ikke at omsætte toplinjehop til større overskud  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også