MobilityWatch

Rival har uddelt milliardbeløb: Men DSV-ansatte må spejde langt efter særlig coronabonus

Coronakrisen har betydet markant flere penge i kassen hos DSV, men også øget presset på medarbejderne i et kaotisk fragtmarked. Alligevel skal de ansatte ikke forvente en særlig coronabonus i stil med den, som konkurrenten DHL har uddelt, fortæller topchef Jens Bjørn Andersen til MobilityWatch. 

DSV-topchef Jens Bjørn Andersen sammen med en chauffør uden for selskabets hovedkvarter i Hedehusene | Foto: Staff/Reuters/Ritzau Scanpix

DSV's topchef Jens Bjørn Andersen har ikke lagt skjul på, at selskabets mange tusinde ansatte har leveret varen under de pressede forhold på fragtmarkederne, som er opstået i forbindelse med coronakrisen.

"Det er nærmest, som om vores medarbejdere går ind på en brandstation hver morgen og venter på, at klokken ringer, og der sker noget nyt uventet et sted i verden. Så skal vi i gang. Man bliver nødt til konstant at finde nye løsninger," lød det i august fra Jens Bjørn Andersen til Finans.

Her tilføjede han, at en god speditør vil føle, at det er "megahårdt", men også at det er en "megaspændende udfordring."

De udfordrende forhold og presset på de ansatte har fået konkurrenten DHL til at uddele en særlig coronabonus til medarbejderne for et milliardbeløb. Men hos DSV skal de ansatte ikke forvente en lignende bonus.

"Det er ikke noget, vi har overvejet fra centralt hold," fortæller Jens Bjørn Andersen til MobilityWatch efter selskabets regnskab for tredje kvartal, der igen viste en enorm milliardindtjening som følge af bl.a. flaskehalsene på de globale fragtmarkeder i kølvandet på coronakrisen.

Flere giver bonus

Den særlige coronabonus, som DHL uddelte i sommer, omfattede ca. 550.000 ansatte hos den store tyske speditør - dog med undtagelse af ledelsen selv.

Bonussen lød på 300 euro, svarende til ca. 2200 kr., per ansat og medførte en samlet udgift for DHL på 200 mio. euro, svarende til 1,5 mia. kr.

DHL uddelte også en lignende bonus i 2020, og selskabet er langt fra ene om at give en ekstraordinær, økonomisk erkendtlighed.

F.eks. har den danske modevirksomhed Bestseller for nylig uddelt samlet 300 mio. kr. til de ansatte, svarende til en ekstra månedsløn, i en særlig coronabonus, ligesom også offentlige institutioner er gået samme vej.

Der er ikke noget, vi hellere ville end at betale vores medarbejdere flere penge. De gør det rigtig godt, og det er jeg også overbevist om, at de bliver belønnet for rundt omkring

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV

Kim Jung Olsen er faglig chef hos HK Privat, der bl.a. organiserer speditører. Han fortæller, at han ikke kender til coronabonussen hos DHL, men siger, at bonusser både under coronakrisen og under andre særlige situationer "ikke er et ukendt fænomen."

"Hvis der bliver leveret en ekstraordinær indsats i en ekstraordinær situation, synes jeg, at det er helt rimeligt med, at der gives en særlig bonus. Her noterer jeg mig så, at det gør man så ikke hos DSV."

Tilbyder konkurrencedygtige vilkår

Jens Bjørn Andersen fortæller, at DSV ikke har en samlet politik for bonusser af en sådan karakter, men at det kan aftales decentralt.

"Jeg ved, at der er forskellige incitamenter rundt omkring i forskellige lande, og samlet set synes jeg, at vi har nogle gode og konkurrencedygtige vilkår for vores medarbejdere, der også afspejler den ekstra indsats, som de har gjort," siger han.

På spørgsmålet om, hvorvidt lederne ude i de enkelte grene af DSV bør være ekstra venligtsindede over for uddeling af bonusser, svarer topchefen:

"Hvis man har lyst til det, og man føler, at der er nogle medarbejdere, der har ydet en ekstra indsats, så er jeg sikker på, at det bliver afspejlet i de lønforhandlinger, der er, eller at der sker nogle anerkendelser af medarbejderne, som kan ske på forskellige måder. Men vi har ikke besluttet at lave en stor, central bonustildeling vores medarbejdere."

Hvorfor ikke?

"Jeg synes som sagt, at vi tilbyder vores medarbejdere nogle konkurrencedygtige vilkår, og det er jo altid svært at vurdere, hvad en medarbejder skal have i løn. Der er ikke noget, vi hellere ville end at betale vores medarbejdere flere penge. De gør det rigtig godt, og det er jeg også overbevist om, at de bliver belønnet for rundt omkring," siger Jens Bjørn Andersen.

"Vi har en rigtig god tilgang af nye talenter, der kommer ind i DSV, så jeg føler ikke, at det er noget, der forhindrer os i hverken at fastholde eller tiltrække nye medarbejdere."

DSV landede for tredje kvartal en bundlinje på 3,3 mia. kr., hvilket er næsten en fordobling af resultatet i samme periode i 2020. For nylig opjusterede selskabet for femte gang sine forventninger til 2021, så de nu lyder på et driftsresultat (ebit) før særlige poster på 15.250-16.000 mio. kr.

DHL på vej med milliardbonus til ansatte 

Trods ambitioner om diversitet blev DSV's tredje direktionsmedlem også en mand 

DSV gjorde overraskende fund i GIL's maskinrum: "Det er lidt usædvanligt" 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede