Flaskehalse påvirkede fragtmængderne hos DFDS i oktober

Fragtmængderne hos rederiet DFDS faldt i oktober med 7,6 pct. i forhold til samme måned sidste år. Det skyldes primært lavere mængder på britiske ruter sammenlignet med sidste år, da lageropbygning i Storbritannien forud for Brexit begyndte at øge mængderne i oktober 2020.
"Dertil kommer en opbremsning i britiske mængder som følge af de aktuelle flaskehalse i forsyningskæder, idet nogle importører og eksportører midlertidigt begrænsede mængder i løbet af måneden for at undgå yderligere belastning af forsyningskæder," skriver DFDS i sin månedlige mængderapport torsdag.
Mængderne for forretningsenhederne Channel og North Sea var derfor lavere i oktober end i 2020. Forretningsenheden Mediterranean fortsatte derimod med at transportere mængder over 2020-niveau, mens Baltic Seas mængder var lavere end i 2020, idet kapaciteten på én rute blev reduceret fra to færger i 2020 til én færge i oktober 2021.
"Mængderne for Mediterranean og Baltic Sea var i oktober 2021 højere end i 2019, mens flaskehalse i forsyningskæder knyttet til Storbritannien medførte lavere mængder i Channel og North Sea sammenlignet med 2019," skriver DFDS.
På passagerfærgerne var der i oktober stor fremgang i forhold til sidste år. Det samlede antal passagerer var i oktober således 89,6 pct. højere end i 2020.
"Stigningen var størst mellem Norge og Danmark, hvor rejserestriktioner i vid udstrækning var afviklet i oktober. Antallet af passagerer på britiske ruter er ligeledes stigende, men i et lavere tempo, eftersom rejserestriktioner stadig er gældende for rejser på disse ruter," skriver DFDS.
DHL-chef: Kaos på de globale forsyningskæder skaber udmattelse i logistikbranchen