DSV-formand orienterede kun næstformand om privat investering med ny topchef

Professor mener, at DSV-formand burde have oplyst om privat investering, da bestyrelsen traf beslutning om at udpege Jens Lund til topchef.
”Vi anså forholdet for uproblematisk," udtaler bestyrelsesformand Thomas Plenborg om sin private investering med topchef Jens Lund. | Foto: PR / DSV
”Vi anså forholdet for uproblematisk," udtaler bestyrelsesformand Thomas Plenborg om sin private investering med topchef Jens Lund. | Foto: PR / DSV

Sidste efterår besluttede bestyrelsen i DSV, at driftsdirektør Jens Lund skulle overtage posten som topchef efter Jens Bjørn Andersen. 

Det var dog kun næstformand Jørgen Møller, som kendte til, at bestyrelsesformand Thomas Plenborg havde en privat investering sammen med netop Jens Lund.

Det oplyser Thomas Plenborg, der ikke ønsker at stille op til interview, i et kortfattet, skriftligt svar til MobilityWatch sendt gennem DSV’s presseafdeling.

”Bestyrelsens næstformand blev orienteret i henhold til vores interne procedurer,” lyder det fra formanden.

Oplysningen havde dog været relevant for hele bestyrelsen at kende, da man skulle træffe beslutning om at forfremme Jens Lund, vurderer professor.

Havde været mest rigtigt

Som MobilityWatch tidligere har beskrevet, etablerede Thomas Plenborg og Jens Lund i 2022 selskabet PAL Property Invest. Også DSV’s ejendomsdirektør Brian Winther Almind og Jens Lunds bror, Søren Lund, står bag selskabet. 

PAL Property Invests formål er ”at drive virksomhed med køb, salg og udvikling af fast ejendom,” fremgår det af CVR-registeret. 

Senere i 2022 købte selskabet også grunden Tinvej 15 i Kærup Erhvervspark, der er beliggende i Benløse nær Ringsted. En grund, der stod selskabet i 10 mio. kroner.

MobilityWatch henvendte sig for nylig for at få en kommentar til sagen fra Thomas Plenborg og Jens Lund. Dagen efter valgte Thomas Plenborg imidlertid at trække sig ud af virksomheden.

”Vi anerkender, at medejerskabet vil kunne opfattes som problematisk. Det er beklageligt og det ønsker vi naturligvis ikke. Vi har derfor straks bragt medejerskabet til ophør,” lød det i et skriftligt svar.

Heri fremgik det videre, at Plenborg havde overdraget sin ejerandel til den nye DSV-topchef ”uden økonomisk gevinst for nogen af parterne.”

Flere professorer og investorer har påpeget, at den private investering kan så tvivl om armslængden mellem bestyrelsesformanden og den nye topchef, der også inden da var en del af direktionen i DSV.

Det er nemlig bestyrelsen, inklusiv formanden, der skal føre tilsyn med direktionens arbejde – og i sidste ende kunne hyre og fyre den.

Men også mangel på gennemsigtighed i relationen mellem Plenborg og Lund er blevet kritiseret. Herunder af Frederik Hansen, der driver et firma, som bl.a. rådgiver virksomheder omkring ansættelser til bestyrelser.

”Det skal være noget, de har kommunikeret klart, så der er rene linjer omkring det,” har han påpeget over for MobilityWatch.

Netop oplysningen om den private investering havde været relevant for resten af DSV’s bestyrelse at kende, da den i 2023 besluttede at gøre Jens Lund til topchef, mener Hanne Søndergaard Birkmose.

Hun er professor og institutleder på juridisk institut på SDU, der bl.a. forsker i international selskabsret og corporate governance

”Det er den samlede bestyrelse, der har skullet træffe beslutning om, at han (Jens Lund, red.) skal forfremmes, og i forbindelse med den beslutning ville det have været godt for bestyrelsen at have haft den her viden,” siger hun til MobilityWatch.

”Dermed ville de andre bestyrelsesmedlemmer også kunne have taget den viden med ind i deres beslutningsgrundlag.”

(Artiklen fortsætter under billedet)

Jens Lund tiltrådte officielt som adm. direktør i DSV 1. februar. Inden da var han driftsdirektør, mens han var 2002-2021 havde titel af finansdirektør. | Foto: Pr / Dsv
Jens Lund tiltrådte officielt som adm. direktør i DSV 1. februar. Inden da var han driftsdirektør, mens han var 2002-2021 havde titel af finansdirektør. | Foto: Pr / Dsv

Hanne Søndergaard Birkmose understreger, at det er særligt relevant, fordi det er en beslutning, der vedrører den absolutte top af selskabet, som rummer mere end 70.000 medarbejdere.

”Det er klart, at der er forskel på, hvor man står i ledelseshierarkiet. Når man er topdirektør, kan der være en større risiko for interessekonflikter, som kan have en negativ effekt på DSV, end hvis man er længere nede i ledelseshierarkiet,” siger Hanne Søndergaard Birkmose.

”Derfor havde det for mig at se været mest rigtigt, hvis bestyrelsen havde været orienteret om den private investering.”

MobilityWatch ville gerne have spurgt Thomas Plenborg, hvorfor han mente, at det ikke var nødvendigt for de menige bestyrelsesmedlemmer at kende til hans private investering sammen med Jens Lund. 

Det ønsker han dog ikke at kommentere, oplyser DSV’s presseafdeling.

Formanden og topchefen ser dog ikke selv nogen problemer i det private projekt. Også selvom Plenborg altså følte behov for at træde ud af det.

”Vi anså forholdet for uproblematisk, da der er tale om en passiv investering i en byggegrund med videresalg for øje. Da forholdet nu søges problematiseret, har vi valgt at ændre forholdet,” har formanden udtalt i en skriftlig kommentar.

MobilityWatch har henvendt sig til flere medlemmer af DSV-bestyrelsen, men de har ikke ønsket at kommentere sagen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også