Interne dokumenter: Forsvaret frygter sagsanlæg ved opsigelse af kritiseret kontrakt med dansk logistikselskab

Mærsk og DSV kan komme i spil til at overtage milliardkontrakt, hvis Forsvaret dropper kritiseret transportaftale med Scan Global, viser styrelses interne orientering til Forsvarsministeriet.
Hvis Forsvaret sløjfer sin kritiserede aftale med Scan Global, vil der være en risiko for, at logistikvirksomheden lægger sag an mod Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, lyder det i et internt dokument sendt til Forsvarsministeriet. | Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix
Hvis Forsvaret sløjfer sin kritiserede aftale med Scan Global, vil der være en risiko for, at logistikvirksomheden lægger sag an mod Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, lyder det i et internt dokument sendt til Forsvarsministeriet. | Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) er blevet kaldt i samråd om Forsvarets kritiserede samarbejde med Scan Global. 

Her vil Enhedslistens forsvarsordfører, Søren Søndergaard, blandt andet have ministeren til at redegøre for mulighederne for at droppe samarbejdet med Scan Global, fordi selskabet fortsat fragter gods gennem Rusland, hvilket bidrager til den russiske statskasse.

Men selv hvis Forsvaret ønsker at sløjfe milliardkontrakten, er det langt fra så lige til at komme ud af aftalen.

Det fremgår af en orientering, som Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har sendt til Forsvarsministeriet, som MobilityWatch og ShippingWatch har fået aktindsigt i.

Her fremhæver man flere udfordringer ved at ophæve kontrakten med logistikselskabet. Blandt andet frygter man at få et sagsanlæg på halsen.

Sagsanlæg og sendrægtighed

Den 22. september 2021 underskrev Forsvaret og Scan Global Logistics en syvårig aftale, der indbefatter, at selskabet skal løse alle de transportopgaver, som Forsvarets egen transportkapacitet ikke selv kan. 

En aftale til en samlet værdi af 1,75 mia. kr., og som der i midten af april i år er ”trukket” 746 mio. kr. på, fremgår det af FMI’s orientering til ministeriet.

Her fremgår det videre, at fordi Scan Global Logistics ikke har brudt loven ved at fragte gods med tog gennem Rusland, men alene er blevet kritiseret for at handle uetisk, så vil det være et tyndt grundlag at opsige aftalen på.

”Det er FMI’s vurdering, at såfremt aftalen med Scan Global Logistics A/S opsiges uden saglig juridisk grundlag, kan der være risiko for, at Scan Global Logistics A/S vil lægge sag an imod FMI,” lyder det i orienteringen.

Dette er dog ikke den eneste betænkelighed, man har i FMI ved en eventuel terminering af kontrakten.

En aftale i den størrelsesorden for en offentlig myndighed kræver nemlig et nyt udbud, og det vil efter FMI’s vurdering tage 18 måneder at lave sådan et. Derefter forventer man, at det vil tage yderligere 6 måneder at implementere selve aftalen.

”Der er desuden en vis sandsynlighed for, at Scan Global Logistics A/S vinder et sådant udbud, da Scan Global Logistics A/S på det foreliggende grundlag ikke kan udelukkes fra at deltage i et evt. genudbud af rammeaftalen,” lyder det videre i orienteringen.

Desuden vil Forsvaret været nødsaget til at anvende Scan Global Logistics under den nuværende aftale, så længe en ny udbudsproces ville stå på, fremgår det.

Mærsk og DSV forsøgte at vinde

I orienteringen til ministeriet er Scan Global Logistics ikke den eneste fragtvirksomhed, hvis navn optræder. Også DSV og Mærsk bliver nævnt.

Man har således hæftet sig ved, at de to virksomheder efter eget udsagn ikke længere har transportaktiviteter, der krydser gennem Rusland.

Mærsk og DSV spiller desuden en anden rolle i sagen, da de to koncerner også forsøgte at vinde milliardaftalen med Forsvaret tilbage i 2021.

Her blev Mærsk 2’er, mens DSV endte på tredjepladsen i udbuddet, fremgår det af orienteringen.

For at sikre leveringssikkerhed for Forsvaret valgte man i sin tid at udbyde transportaftalen efter det såkaldte ”kaskadeprincip”. Et princip, der grundlæggende betyder, at hvis vinderen af udbuddet enten misligholder aftalen eller ikke kan levere de aftalte ydelser, så skal nr. 2 og 3 kunne træde til.

Kritik fra flere kanter

Udover Mærsk og DSV har flere andre danske logistikselskaber taget afstand fra at benytte togfragt, der går gennem Rusland og dermed bidrager til landets økonomi og understøtter dets invasionskrig mod Ukraine. 

Bl.a. har Leman, Alpi og NTG stoppet fragtmetoden, hvor sidstnævnte har kaldt det ”et decideret no go”, selvom man oplever efterspørgsel på det fra flere kunder. 

Netop efterspørgslen fra kunder har man i Scan Global også peget på som en grund til fortsat at tilbyde fragt over de russiske jernbaneskinner. Selskabets topchef Allan Melgaard har desuden lagt vægt på, at selskabet, som sigter mod en børsnotering inden for en kortere årrække, ”overholder alle regler”.

Scan Global er da også blevet bakket op af flere brancheorganisationer, heriblandt DI Transport. Her har direktør Karsten Lauritzen fundet kritikken af Scan Global urimelig.

”Vi er i en tid, hvor udskamning er vejen frem til at opnå nogle politiske mål, men jeg synes ikke, at det er særlig rimeligt i en retsstat,” sagde han for nylig om sagen.

Fra politisk hold har der dog både på Christiansborg og i Bruxelles været kritik af Forsvarets samarbejde med Scan Global. Bl.a. har Bergur Løkke Rasmussen, Moderaternes hidtidige medlem af EU-Parlamentet, kaldt det ”fuldkommen vanvittigt”, at Forsvarets transportpartner bidrager til den russiske statskasse.

For nylig viste en rundspørge, som Wilke har foretaget for MobilityWatch og ShippingWatch, at størstedelen af danskerne mener, at der bør indføres sanktioner, som forhindrer europæiske virksomhedernes brug af togfragt gennem Rusland.

I rundspørgen svarede 72 pct. ”ja” til spørgsmålet om, hvorvidt de synes, det er en god idé, at der indføres sanktioner, så man ikke kan benytte togfragt via Rusland. 10 pct. svarede ”nej”, mens 18 pct. svarede ”ved ikke”.

MobilityWatch og ShippingWatch har gentagne gange forsøgt at få et interview med forsvarsminister Troels Lund Poulsen, men det har han ikke ønsket.

Der er endnu ikke fundet en dato for samrådet med forsvarsministeren.

(Denne artikel er et samarbejde mellem MobilityWatch og ShippingWatch)

Læs mere om sagen her:

Forsvarsministeren skal i samråd om Forsvarets kontrakt med Scan Global

Stort flertal af danskerne ønsker stop for togfragt gennem Rusland

Minister afviser at ændre kritiseret forsvarsaftale: Scan Global kan fortsætte togfragt gennem Rusland

Trods efterspørgsel fra kunder kalder NTG fragt gennem Rusland ”et decideret no go”

Forsvarets leverandør fortsætter fragt via Rusland – DSV siger nej: ”Det koster os selvfølgelig”

Forsvarets transportleverandør står fast på fragt gennem Rusland: ”Vi overholder alle regler”

Forsvarets foretrukne transportselskab sender stadig varer gennem Rusland: ”Det lyder fuldkommen vanvittigt”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også