MobilityWatch

Trafikplanlæggere afviser behov for at undersøge parallelt tunnelrør til Limfjordsforbindelse

Det er bedre at etablere en Egholmlinje i stedet for at undersøge mulighederne for et muligt parallelt tunnelrør ved den eksisterende Limfjordsforbindelse, lyder det fra en gruppe af nordjyske trafikplanlæggere.

Foto: Vejdirektoratet PR

Det kan langt bedre betale sig at lave en ny Limfjordsforbindelse via øen Egholm i stedet for at undersøge et muligt parallelt tunnelrør ved den eksisterende Limfjordsforbindelse, siger en række nordjyske trafikplanlæggere til Mobilitytech.

"Den samfundsmæssige forrentning af en Egholmlinje har i alle de foretagne undersøgelser været 3-4 gange større end en parallel tunnel, og der er siden den seneste beregning i 2014 ikke nye forhold, der vil ændre på dette. Så der er ingen grund til at inddrage en parallel tunnel igen i undersøgelserne," lyder det bl.a. fra den erfarne trafikplanlægger Svend Tøfting, der på vegne af en gruppe af lokale trafikplanlæggere kommenterer spørgsmålet om en ny, tredje Limfjordsforbindelse.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Udmeldingen kommer, efter at forskere tidligere har udtalt til mediet, det ikke giver mening at etablere en tredje Limfjordsforbindelse via Egholm, som regering og blå blok ønsker, men at en parallel tunnel istedet kunne være en mulighed.

Enhedslisten truer med at forlade forhandlingerne om en ny infrastrukturplan 

Forskere kalder ny Limfjordsforbindelse "himmelråbende" 

Mere fra MobilityWatch

Chef i DSB Ejendomsudvikling stopper pludseligt i sit "drømmejob"

Et pludseligt brud med DSB Ejendomsudvikling betyder, at Christian Melgaard må vinke farvel til sit "drømmejob." Trods ærgrelse over at skulle forlade det historiske udviklingsprojekt Jernbanebyen tager han situationen "ret afslappet" og afviser samtidig over for EjendomsWatch, at han skulle være vanskelig at arbejde sammen med.

Læs også

Relaterede