MobilityWatch

Pressede forsyningskæder giver pladsudfordringer i Aarhus Havn

Landet største havn har som følge af den ekstraordinært høje aktivitet fået tilladelse til at stable endnu flere containere ovenpå hinanden.

Foto: Claus Bonnerup

Antallet af containere, der er blevet håndteret i Aarhus Havn i årets første seks måneder, er vokset med 21 pct. til 356.000 containere, og det giver pladsproblemer.

Det skriver Berlingske.

"Det er en enorm vækst, og det har jo nogle følgevirkninger for de omkringliggende erhverv med øget transport og tilsvarende vækst i andre associerede brancher. Det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel på skibe og containere på verdensmarkedet, og lige nu er alt, hvad der kan sejle, på vandet," fortæller Thomas Haber Borch,  adm. direktør i Aarhus Havn, til avisen.

Udover øget vækst bliver der også peget på hændelser som blokeringen af Suez-kanalen og senest nedlukningen af en af de største kinesiske havne som følge af et coronaudbrud som medvirkende årsager til det ekstraordinært store pres.

Lars Jensen, der er rådgiver inden for shippingindustrien, vurderer overfor Berlingske, at det vil være optimistisk at tro, tingene er tilbage til normal tilstand inden årets udgang.

Normalitet i forsyningskæderne har stadig lange udsigter – Mærsk peger på flere faktorer

By & Havn-direktør om ny containerterminal i København: Det bliver "et langt mere relevant miljø" 

Mere fra MobilityWatch

DB Cargo lægger ny stor togordre

DB Cargo, der er ejet af Deutsche Bahn, har lagt en større ordre på ny tog som en del af sit langsigtede mål om at erstatte sine 900 dieseldrevne tog.

DFDS ramt af konflikt i Frankrig

En fagforeningskonflikt i Frankrig betyder, at DFDS ikke siden fredag den 14. januar har kunnet sejle såkaldt uledsaget fragt mellem Calais og Sheerness i Storbritannien. 

Læs også

Relaterede