Tænketank om infrastrukturaftale: "Misvisende" at CO2 fra anlæg ikke var med fra starten

Ifølge den grønne tænketank Concito burde regeringen have taget CO2-udledningen fra anlægsfasen med i infrastrukturplanen fra starten af. Sådan lyder det fra seniorkonsulent, efter MobilityWatch har afdækket, at flere af CO2-beregningerne fandtes, før planen blev vedtaget.
Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix
Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix

I sommeren 2021 fik Danmark en ny politisk aftale om, hvordan fremtidens veje og skinner skal se ud i landet frem mod 2035.

Planen blev præsenteret som en klimavenlig plan, men blev efterfølgende kritiseret for ikke at have medtaget CO2-udledningerne for selve anlægget af den nye infrastruktur.

MobilityWatchs afdækning viser nu, at Vejdirektoratet faktisk havde beregnet CO2-udledningen for anlægsfasen for over halvdelen af projekterne. Politikere spurgte efter disse under forhandlingerne, men fik dem ikke udleveret.

Seniorkonsulent ved den grønne tænketank Concito, Henrik Gudmundsson, lægger heller ikke skjul på, at han finder det kritisabelt, at beregningerne ikke har været fremme tidligere, selvom de lå hos Vejdirektoratet før planen blev vedtaget.

Læs mere her: Nye oplysninger vækker hård kritik: Regeringen tilbageholdt CO2-tal i forhandlinger om infrastrukturplan

Ifølge seniorkonsulenten burde der nemlig fra starten af have været mere gennemsigtighed omkring den CO2-udledning, som følger med byggeriet af planens veje og skinner.

”Det er misvisende, at man fremlægger en stor infrastrukturplan med klimavurderinger, uden at man overhovedet medregner klimabelastningen for at lave infrastrukturen – som jo er hovedindholdet i planen,” siger Henrik Gudmundsson til MobilityWatch.

Han mener, at det sender et ”forkert signal” til befolkningen om planens klimaeffekter.

Desuden mener han, at det sender et signal til entreprenørbranchen om, at CO2-udledningen i den her sammenhæng er ”ligegyldig,” eller at det i hvert fald ikke er noget, man skal tage sig af i den strategiske del af planlægningen.

”Pinligt”

Ifølge Henrik Gudmundsson har infrastrukturplanen også elementer, som trækker i den rigtige retning, men han mener også, at planen generelt har lagt skjul på nogle af de elementer, som ikke gør.

Udover at der ikke indgår CO2-udledninger for anlægsfasen af projekterne, peger han også på Transportministeriets brug af udtrykket ”klimavenlig asfalt” om belægninger, som kan reducere udledningen fra biler på vejene med op til 1,5 pct.

”Hvis et privat firma prøvede at sælge et produkt, som de kaldte ”klimavenligt,” når det kun sparer 1,5 pct., så ville forbrugerombudsmanden næppe se med milde øjne på det,” siger Henrik Gudmundsson.

”Det siger noget om, at dele af transportsektoren desværre stadig er langt bagud i forhold til grøn tænkning og omstilling, når man sammenligner med resten af samfundet. Det giver en skæv debat og er pinligt for en regering, der gerne vil være med til at fremme den grønne dagsorden,” siger han.

MobilityWatch har kontaktet transportminister Benny Engelbrecht, men han har ikke ønsket at stille op til interview.

Nye oplysninger vækker hård kritik: Regeringen tilbageholdt CO2-tal i forhandlinger om infrastrukturplan 

Enhedslisten kræver tilbageholdte CO2-tal udleveret af minister 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også