Enhedslisten kræver tilbageholdte CO2-tal udleveret af minister

Enhedslistens transportordfører beder nu ministeren om at udlevere tilbageholdte CO2-tal for anlæg af projekterne i infrastrukturaftalen efter MobilityWatchs dækning af sagen.
Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, har spurgt ministeren til de tilbageholdte CO2-tal. | Foto: Lars Krabbe/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, har spurgt ministeren til de tilbageholdte CO2-tal. | Foto: Lars Krabbe/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Det er langt fra første gang, at Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, beder transportminister Benny Engelbrecht (S) om at udlevere CO2-beregninger for anlægsfasen for de mange vej- og jernbaneprojekter i infrastrukturaftalen.

Indtil nu har svaret lydt, at de beregninger kunne partierne ikke få.

Men efter MobilityWatch har afsløret, at der lå nye CO2-beregninger for anlægsfasen for over halvdelen af projekterne i infrastrukturaftalen hos Vejdirektoratet, da planen blev vedtaget, gør transportordføreren nu endnu et forsøg.

”Som sagt så har vi jo stillet det spørgsmål under infrastrukturforhandlingerne, fordi vi synes, det er mærkeligt, at man ikke giver nogle tal – selvom de tal ikke var konsoliderede,” siger Henning Hyllested til MobilityWatch.

Grunden til at aftalepartierne indtil nu ikke har set CO2-tallene for projekternes anlægsfase, er ifølge ministeren, at det blev vurderet, at ”beregningerne ikke var tilstrækkelig konsoliderede og dermed ikke robuste nok til bl.a. at være sammenlignelige på tværs af projekter.”

Men den argumentation holder ikke ifølge Henning Hyllested, som nu har specificeret i sit spørgsmål, at han vil have ministeren til at ”sende de udførte CO2-beregninger for ”Aftale om Infrastrukturplan 2035” til trods for, at beregningerne blev vurderet til ikke at være tilstrækkelig konsoliderede og dermed ikke robuste.”

”Det er den undskyldning, de har brugt for ikke at udlevere tallene. Først og fremmest så er det nogle beregninger, og beregninger fra ministerierne, de er under alle omstændigheder forbundet med mere eller mindre stor usikkerhed. Derfor synes vi, at man skulle have udleveret tallene i første omgang, og det er også derfor, vi spørger efter dem igen,” siger Henning Hyllested.

Sammenligne projekter

Ifølge transportordføreren er det vigtigt, at man har adgang til CO2-beregninger for anlægsfasen, når partierne sidder og beslutter, hvordan landets kommende infrastruktur skal se ud, så det er muligt at sammenligne projekterne.

Men hvad vil I så bruge tallene til nu, for planen er jo vedtaget?

”Jeg synes under alle omstændigheder, det er vigtigt i disse klimatider, hvor vi har klima inde over alt, hvad vi planlægger og foretager os, at man ved, hvad udledningen egentlig er fra sådan nogle anlægsprojekter,” siger Henning Hyllested.

Han fortæller, at Enhedslisten vil bruge tallene til at få en forståelse for, hvor meget forskellige typer af infrastrukturprojekter udleder i anlægsfasen, og dermed hvad forskellen i CO2-udslippet er på en vej, en bro eller en jernbane.

Han påpeger særligt, at der vil blive offentliggjort en forhåndsrapport for en mulig Kattegatforbindelse i løbet af foråret, og her kan oplysningerne også spille en central rolle.

”Hvad vil der være af CO2-udledning for etableringen af den forbindelse? Det bliver et voldsomt tal, det er vi slet ikke i tvivl om, og her er det da vigtigt, at vi kender tallet og kan sammenligne det, så debatten kan foregå på et oplyst grundlag,” siger Henning Hyllested.

Det vigtigste for Enhedslisten er nu, at partiet får tilsendt oplysningerne fra ministeriet, fortæller Henning Hyllested, som i første omgang er afvisende over for yderligere konsekvenser.

”Men det er klart, hvis han bliver ved med at nøle, så må vi få ham slæbt i samråd, så vi kan få ham spiddet lidt mere. Men det er ikke det værktøj, vi tager i brug lige nu,” siger Henning Hyllested.

Læs mere om sagen herunder:

Nye oplysninger vækker hård kritik: Regeringen tilbageholdt CO2-tal i forhandlinger om infrastrukturplan

Overrasket forsker: Nye CO2-tal sætter spørgsmålstegn ved store projekter i infrastrukturplan 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også