Semler efter droppet busprojekt i Nordhavn: Danmark bliver ikke ”first mover” på selvkørende teknologi

Transportministeren mener, at firmaer bag selvkørende busprojekter er medskyldige i langsomme godkendelsesprocesser på området. Hos Semler-ejet virksomhed bag droppet projekt i Nordhavn, mener man i stedet, at årsagen er tungt bureaukrati og manglende velvilje.
Holo, som er ejet af bilkoncernen Semler, måtte droppe et selvkørende busprojekt i Nordhavn i starten af 2021. Det ville tage for lang tid at få godkendt en alternativ rute uden om byggeri. | Foto: Holo, PR
Holo, som er ejet af bilkoncernen Semler, måtte droppe et selvkørende busprojekt i Nordhavn i starten af 2021. Det ville tage for lang tid at få godkendt en alternativ rute uden om byggeri. | Foto: Holo, PR

I forstaden Ski, som ligger uden for Oslo i Norge, er der i år trillet røde Toyota-busser ud på vejene, som transporterer passagerer rundt uden en chauffør.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også