En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
08.07.2021kl. 14.47

Parkeret tog i Ringsted rullede ind på Næstved-togs spor

Under lidt andre omstændigheder var en hændelse i Ringsted i marts endt i en alvorlig togulykke.
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

På Ringsted Station rullede et parkeret tog i marts i år cirka 410 meter og endte på et spor, hvor et regionaltog fra Næstved skulle køre.

Det fremgår af en rapport fra Havarikommissionen.

Kun tilfældigheder betød, at der ikke skete en alvorlig ulykke med risiko for dræbte og tilskadekomne.

Hændelsen indebar ifølge Havarikommissionen en "risiko for en alvorlig ulykke", men til alt held var toget fra Næstved tilstrækkeligt langt fra stationen til, at det kunne nå at bremse.

Det var et lokomotiv med fire dobbeltdækkervogne, som om morgenen den 16. marts var kørt fra Østerport Station i København, der var centrum i hændelsen. Toget ankom klokken 07.02 til spor 4 på Ringsted Station.

Her skulle det holde og vente i 50 minutter, og så skulle det ellers tilbage mod hovedstaden.

Cirka seks minutter efter ankomst begyndte toget at trille. Det nåede op på 13 kilometer i timen og bevægede sig 410 meter, inden det lykkedes for den ombordværende lokomotivfører at få standset toget.

Det rullende tog bevægede sig ud på spor 5 og flænsede på sin vej et sporskifte op, fremgår det af rapporten fra Havarikommissionen. Der var ingen passagerer om bord - kun lokomotivføreren og en kollega.

Spor 5, hvor det løbske tog endte, var på det tidspunkt udset til at skulle give plads til regionaltog 3708, som var på vej fra Næstved mod København.

Da toget rullede ud på spor 5, medførte det, at et signal blev ændret fra "kør" til "stop". Og regional 3708 var på det tidspunkt så langt fra Ringsted Station, at det var signalet "stop", som mødte lokomotivføreren i 3708.

I sin rapport anfører Havarikommissionen, at det alene var tilfældigheder, som gjorde, at det ikke gik værre. Kommissionen skriver: "at hændelsen under lidt andre omstændigheder kunne have medført en alvorlig ulykke".

Leverandøren af lokomotivet har efterfølgende fundet en softwarefejl, som utilsigtet kan løsne den fjederbremse, som burde forhindre toget i at rulle.

Ifølge Havarikommissionen forventer DSB, at alle lokomotiver af den type vil have fået installeret ny software i løbet af indeværende år.

Det er kun en god uges tid siden, at Havarikommissionen offentliggjorde en anden undersøgelse om en hændelse på Mørkøv Station. Den fandt sted i august i fjor.

Ved den lejlighed overså føreren af et intercitytog et stopsignal. En stationsbestyrer sendte via radioen en advarsel, men til et forkert tog.

Heldigvis var lokomotivføreren i et modkørende dobbeltdækkertog opmærksom og så, at der ikke var fri bane, selv om signalet ellers var grønt. Han standsede sit tog og afværgede på den måde en alvorlig ulykke.

"Jeg havde faktisk fået signal, jeg var lige ved at køre, men så syntes jeg, han var for langt fremme, ham der," sagde den opmærksomme lokofører ifølge Havarikommissionens rapport over radioen umiddelbart efter hændelsen.

V og K: Milliardinvesteringer i togskinner gør jernbanekommission mere presserende

DSB oplever positiv effekt fra danskernes nye syn på kollektiv trafik 

Relaterede artikler:

  • Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix

    V og K: Milliardinvesteringer i togskinner gør jernbanekommission mere presserende

    For abonnenter

  • Foto: Jens Dresling

    DSB oplever positiv effekt fra danskernes nye syn på kollektiv trafik

    For abonnenter

  • Foto: Eric Piermont Pascal Guyot/AFP/Ritzau Scanpix

    Alstom dykker tungt efter varsel om dyr Bombardier-overtagelse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

For abonnenter

Flere aktører vil have nationalt videncenter på finansloven efter mistet finansieringaftale. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Infrastruktur

Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

For abonnenter

Læs også

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

Markedsudviklingen har fået DSV til at køre med kortere kontrakter med rederierne.

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
Fragt og logistik

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

Dansk transportselskab har fået medhold i sag hos EU-Kommissionen, der modsat Danmark ikke mener, at ture med tomme returpaller tæller med i cabotageregnskab. Selskabet skal dog stadig betale millionbøde.

For abonnenter

Michael Ebbe, finansdirektør hos DSV | Foto: Dsv / Pr
Fragt og logistik

Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

DSV’s finansdirektør vil ikke kommentere, om den danske speditør er villig til at betale den pris, som DB Schenker rygtes at have. Men han understreger, at DSV har rigeligt med finansielle muskler til store opkøb.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
  • Fransk samarbejde vil lette adgangen til brint på europæiske veje – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 3. feb.
  • DI: Lavere priser og enklere billetsystemer skal få flere over i bus og tog – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Intelligence Specialist

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Scrum Master with a practical approach

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge