Satiriker sender SAS ud i stormvejr på Facebook

SAS får nu hård kritik efter flyvetur til Italien, der gik helt galt for satirikeren og radioværten Frederik Cilius.
Frederik Cilius | Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix
Frederik Cilius | Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix

I weekenden skrev satirikeren og radiovært Frederik Cilius et langt og meget kritisk opslag på Facebook om en flyvetur, som han havde haft med SAS til Italien, og hvor en lang række ting gik galt.

På turen til Firenze måtte SAS-flyet på vej derned i stedet lande i Pisa, og på turen hjem gik det endnu værre. Her fik passagerne først at vide, at flyet denne gang også gik fra Pisa. Det fik dem til at køre i taxa dertil for så at finde ud af, at flyet alligevel gik fra Firenze, hvor check-in så var lukket, da de nåede tilbage.

Flyet kom dog fra Firenze til København, men bl.a. hørte Frederik Cilius til at starte med ikke noget fra SAS i forhold til kompensation for taxaturene, og senere får han at vide, at han ikke er berettiget til at få regningerne betalt, da flyet ikke var mere end tre timer forsinket.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Facebook-opslaget er blevet delt flere tusinde gange og har fået tæt på 1000 kommentarer med massevis af kritiske udtalelser om det delvist statsejede flyselskab, der for tiden kæmper med at få en redningsplan gennemført, der skal sørge for årlige besparelser på 7,5 mia. svenske kr., svarende til 5,3 mia. kr.

Til TV2 fortæller Frederik Cilius, at han efter opslaget har været i kontakt med SAS, som bl.a. har tilbudt refusion af taxa-regningerne.

”Men jeg har sagt, at jeg ikke er interesseret i at få mine penge, bare fordi jeg råber højest, hvis ikke SAS sender et lignende tilbud ud til de andre rejsende. Og det har de ikke gjort endnu,” siger han til TV 2.

Hos SAS udtaler pressechef Alexandra Kaoukji, at flyselskabet er ”mislykkedes i denne sag,” og at man nu vil se på sine procedurer.

På spørgsmålet fra TV2 om, hvorvidt sagen er et udtryk for, at SAS er dalende i kvalitet og ikke kan levere varen nu, svarer hun:

”Der er i hvert fald ikke nogen tvivl om, at coronakrisen har påvirket os meget. Men det ændrer ikke på vores høje ambitioner i forhold til kundetilfredshed,” siger Alexandra Kaoukji.

Vigtige uger venter i forhandlinger om SAS-redning: ”Der er lagt op til action”

Kabinepersonale har tabt al tillid til SAS


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også