SAS-løfte til nye investorer risikerer at skabe problemer for redningsplan

De nye investorer kræver et millionbeløb fra SAS for at gå videre med opkøbet af flyselskabet, men kapitalfonden Apollo stritter imod. 
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Tirsdag i sidste uge præsenterede SAS-ledelsen en redningsplan for det pressede flyselskab, hvor et firkløver af investorer leverer livsvigtig kapital for et større milliardbeløb.

Aftalen er dog ikke endeligt på plads, og nu viser det sig, at et beløb på bare 3 mio. dollar, eller ca. 21 mio. kr., i værste fald potentielt kan afspore handlen som følge af en tvist, hvor den amerikanske kapitalfond Apollo spiller en rolle.

Det fremgår af retsdokumenter fra den konkursdomstol i New York, som behandler flyselskabets sag, og som MobilityWatch har gennemgået.

Dokumenterne viser, at SAS i fredags har oplyst domstolen om, at selskabet har indgået en særlig aftale med det konsortium af investorer, der står til at overtage ejerskabet af SAS. Der er tale om den amerikanske kapitalfond Castlelake, den danske stat, flyselskabet Air France-KLM og den danske rigmand Henrik Lind.

SAS har således lovet konsortiet at betale 3 mio. dollar i refusion af de udgifter, som investorerne har haft til bl.a. rådgivere i forbindelse med forberedelsen af det bud, som endte med at blive det vindende.

Sammenligner man dette beløb med de små 12 mia. kr., som investorerne poster i SAS i form af ny aktiekapital og forskellige lån, er der tale om småpenge. 

Ikke desto mindre fremgår det af retsdokumenterne, at de nye investorer ikke vil love at gå videre i købsprocessen ”uden betaling af udgiftsgodtgørelsen på et fremskyndet grundlag.”

Det sidste handler om, at investorer kræver pengene udbetalt allerede den 10. oktober, altså på tirsdag.

Hurtig betaling

SAS skriver, at flyselskabet har accepteret disse betingelser som led i evalueringen af buddet fra konsortiet. 

Samtidig lægger flyselskabet pres på domstolen for at få dens godkendelse til at betale:

”Uden betaling af udgiftsrefusionen kan debitoren (SAS, red.) risikere at være ude af stand til at sikre den nødvendige finansiering til at komme ud af chapter 11-sagerne,” skriver SAS med henvisning til den amerikanske betegnelse for konkursbeskyttelsen.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

SAS har endda fået formanden for finanshuset Seabury, der hjælper flyselskabet med rekonstruktionen, til at udfærdige en erklæring. Her understreger han, at betalingen af 3 mio. dollar er afgørende for genrejsningen af SAS.

”Jeg mener, at betalingen af udgiftsrefusionen er nødvendig for at give konsortiet incitament til at fortsætte med at arbejde med forhandling, færdiggørelse og indgåelse” af aftalen, lyder det bl.a. fra John E. Luth.

Men hos kapitalfonden Apollo Global Management stritter man imod.

En ”selvskabt nødsituation”

Kapitalfonden har spillet en nøglerolle under SAS’ forsøg på at genrejse sig selv. 

Apollo har således leveret en låneramme på 700 mio. dollar til at holde flyselskabet i luften under konkursbeskyttelsen samt til den bekostelige domstolsproces. 

Kapitalfonden har således en afgørende rolle i processen som en ledende kreditor, og de fleste havde egentlig også regnet med, at Apollo ville ende som medejer af det nye SAS. 

Det skyldes, at kapitalfonden netop havde muligheden for at konvertere sit lån til aktier som led i låneaftalen med SAS. 

Det skete som bekendt ikke, og nu lader det til, at kapitalfonden har set sig sur på flyselskabet.

I hvert har Apollo lørdag protesteret til domstolen i New York mod SAS’ planer for betalingen af de 3 mio. dollar til vinderkonsortiet.

Specifikt er der tale om en protest mod SAS’ ansøgning til domstolen om at lynbehandle sagen. Normalt vil det således kræve et meget længere varsel, men SAS har bedt om en undtagelse, da man mener, at tingene bliver nødt til at gå hurtigt for, at man kan opfylde løftet til de nye investorer.

Apollo skriver dog til domstolen, at SAS ikke har godtgjort, hvorfor sagen skal hastebehandles, og at det alene bunder i en ”selvskabt nødsituation”, fordi SAS er gået med til konsortiets vilkår.

Samtidig skriver kapitalfonden, at den ”for nuværende” agter at protestere mod selve refusionsbetalingen. 

”Mærkværdig” udvikling

Jacob Pedersen, luftfartsanalytiker i Sydbank, kalder udviklingen ”mærkværdig.”

”Det er nok et meget godt billede på, hvor forsmåede Apollo egentlig føler sig i den her proces,” siger han.

Han vil ikke afvise, at Apollo kan have en sag, men tvivler alligevel på, at den store redningsplane, som SAS har arbejdet på i mere end et år, vil blive skudt ned som følge af tvisten om de 3 mio. dollar, som analytikeren betegner som ”peanuts” i det store billede.

”Det vil undre mig meget, men det amerikanske retsvæsen kan også godt overraske,” siger Jacob Pedersen. 

MobilityWatch har forsøgt at få en kommentar til sagen fra SAS. I et skriftligt svar lyder det:

”SAS er ved at færdiggøre detaljerne og den endelige dokumentation for den aftalte transaktionsstruktur med investorerne i det rekonstruerede selskab. Vi har ingen andre kommentarer på nuværende tidspunkt.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også