MobilityWatch

Efter opråb fra delebilsselskab: Politikere villige til at se på bedre rammevilkår

Både Radikale Venstre, De Konservative og Venstre er villige til at se på bedre rammevilkår for delebilsselskaber i Danmark. En tilskudsordning kommer dog ikke på tale, lyder det fra partierne.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Det er muligt, at der kan blive bedre vilkår for delebilsselskaber i fremtiden, som Greenmobility efterlyser i et interview med MobilityWatch.

Sådan lyder det fra både Det Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Venstre, som alle fortæller til MobilityWatch, at de er villige til at se på, om man skal gøre noget ved rammevilkårene, så det er nemmere at rulle delebiler ud i danske byer.

”Jeg synes, vi skal se på, hvilke barrierer delebilsselskaberne oplever og så tage en drøftelse og se, om det er noget, vi kan gøre noget ved,” lyder det fra Kristian Pihl Lorentzen, Venstres transportordfører.

MobilityWatch fortæller, at det børsnoterede delebilsselskab Greenmobility ikke ønsker at udvide til flere danske byer, da rammevilkårene er for uens mellem byerne i Danmark. F.eks. kan Greenmobility parkere deres eldelebilere gratis i København, men ikke i Aarhus.

Derudover bliver selskabet skubbet mod udlandet af de mange tilskudsordninger, som findes andre steder i Europa – bl.a. i Tyskland og Sverige, hvor selskabet kan få, hvad der svarer til mellem 44.000 kr. og 67.000 kr. i tilskud pr. bil.

Delebiler bør klassificeres som taxaer

At et dansk delebilsselskab ser efter udenlandske udvidelser er som udgangspunkt en god nyhed, hvis du spørger Radikale Venstres transportordfører, Rasmus Helveg Petersen.

”Vi vil gerne se på rammevilkårene, men det er klart, at hvis de søger et sted hen, hvor vilkårene er bedre, så kan man jo ikke fortænke dem i det. Det, jeg kan forholde mig til, er, om markedet er godt nok i Danmark. Og det tror jeg faktisk, de har ret i, at det er det måske ikke,” siger Rasmus Helveg Petersen.

Rasmus Helveg Petersen vil gerne se på, om man kan gøre noget ved parkeringsproblematikken for delebilsselskaberne i Danmark. Han er dog ikke villig til at lave fællesregler på tværs af kommunegrænserne, da det konflikter med det kommunale selvstyre.

I stedet for tilskud kunne man jo overveje, om man skulle behandle dem som taxaer ved at give dem bedre og billigere anskaffelsesmuligheder til deres delebiler.

Rasmus Helveg Petersen, transportordfører for Det Radikale Venstre

Hvordan skal man løse parkeringsproblematikken, når man ikke vil lave fælles regler på tværs af kommunegrænserne?

”Jeg ved, at transportloven til tider gør det svært for kommunerne at gøre noget godt for delebilerne. Jeg har faktisk i transportforhandlingerne stillet forslag om at ændre vejloven, så den tilgodeser delebilsselskabernes ønske om at få faste parkeringspladser til delebilerne – ikke stampladser, men flådepladser,” siger Rasmus Helveg Petersen, som henviser til delebilsselskaber med et såkaldt ”free float” koncept som Greenmobility og Share Now, hvor bilerne så at sige ”flyder frit” i byen og derfor ikke skal tilbage til en fast stamplads, når turen er endt.

De Konservatives transportordfører, Niels Flemming Hansen, er heller ikke klar til at gå ind og lave ens retningslinjer på tværs af kommunerne. Han pointerer imidlertid, at man eksempelvis kan se på, om der skal være gratis parkering for elbiler, mens de lader op.

Ingen tilskudsordning

Selvom de tre partier til dels er villige til at se på rammevilkårene i Danmark, kommer vi dog ikke til at se en tilskudsordning lignende dem i Sverige og Tyskland, ifølge de tre transportordførere.

”Tilskud kan være fint, men i forvejen har vi lave afgifter på elbiler, og det tænker jeg umiddelbart, er nok,” lyder det fra Konservatives transportordfører, Niels Flemming Hansen, som dog pointerer, at yderligere skattelettelser på området kan være en god løsning.

Radikale Venstres transportordfører er ikke meget for en tilskudsordning, da det ifølge ham er bedre, at markedet løser det selv. Han mener dog i stedet, at der i dag muligvis eksisterer en diskrimination af delebilerne ift. hyrevogne.

”I stedet for tilskud kunne man jo overveje, om man skulle behandle dem som taxaer ved at give dem bedre og billigere anskaffelsesmuligheder til deres delebiler. Så tilskud, nej, men jeg vil gerne se på, om vi skal klassificere delebilerne anderledes,” lyder det fra Rasmus Helveg Petersen.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, vil ikke kommentere konkrete forslag, før han har haft mulighed for at undersøge fordele og ulemper. Han udtaler dog, at han synes, at tilskudsordningernes niveau i udlandet lyder ”lige lovligt flot”.

I regeringens forslag til en infrastrukturplan, som i disse dage forhandles i Folketinget, er der lagt op til at oprette en pulje på 100 mio. kr., som skal understøtte anvendelsen af eldelebiler.

Infrastrukturplanen forventes vedtaget inden sommer.

Delebilsselskaber: Bilfrie søndage vil ramme de forkerte 

Mere fra MobilityWatch

Nyt projekt vil gøre Aalborg til metanol-metropol

Et PTX-anlæg på 120 MW til 1,3 mia. kr. skal gøre Nordjylland til centrum for grøn metanolproduktion til skibsfart og tung transport, siger projektmagerne. Men hele projektet afhænger af, hvorvidt projektet tildeles den kommende støtte til grøn brintproduktion.

Læs også

Relaterede