Debat: Et bæredygtigt og forbundet Europa kræver mod og investeringer

Alstom peger på to kilder finansiering af enorme, men nødvendige investeringer i det transeuropæiske transportnetværk. Det skriver dansk topchef for togproducenten Alstom i indlæg på MobilityWatch.
Jörg Nikutta, adm. direktør for Alstom Danmark | Foto: Alstom Danmark
Jörg Nikutta, adm. direktør for Alstom Danmark | Foto: Alstom Danmark
Af Jörg Nikutta, adm. direktør for Alstom Danmark

Valget til Europa-Parlamentet står snart for døren i hele Europa. I Danmark handler debatten bl.a. om klimaudfordringerne, tog på tværs af Europa og hvordan EU kan være med til at understøtte begge dele bedre.

I Alstom deler vi ambitionen om en mere bæredygtig fremtid. Her spiller den offentlige transport en stor rolle. 

I EU står jernbanetransport ifølge FN for 0,4 pct. af EU’s samlede drivhusgasudledninger fra transport, selvom den håndterer over 5 pct. af intercity-passagertrafikken og 11,5 pct. af fragten. 

Det understreger den enorme energieffektivitet og de miljømæssige fordele, der kendetegner jernbanetransporten. Fordele, der forventes at forbedre sig over tid.

Hvis vi skal nå EU’s klimamål om klimaneutralitet inden 2050, kræver det betydelige investeringer. 

Det kalder på handling fra medlemmerne af Europa-Parlamentet og især fra de nye medlemmer der bliver valgt ind ved valget i juni.

Det anslås, at der skal investeres omkring 47 milliarder euro årligt indtil 2030 i det transeuropæiske transportnetværk (TEN-T). En betydelig stigning fra det nuværende niveau på 19 milliarder euro. 

Investeringerne vil ikke kun reducere klimapåvirkningen, men tilmed stimulere den europæiske økonomi, og fremme teknologisk innovation inden for jernbanesektoren.

EU’s strukturfonde bør prioritere investeringer i hovedbanetrafik, det vil sige de primære jernbanespor, der forbinder større byer og bærer hovedparten af togtrafikken, og bytrafik for at sikre, at flere europæere vælger den offentlige transport. 

Det vil mindske trafikpropper, luftforurening og livscyklusomkostningerne for infrastruktur – et fokus, der understøtter mere bæredygtige og økonomisk ansvarlige beslutninger.

Alstom foreslår at udnytte de eksisterende finansieringskilder som kvotehandelssystemet (ETS) og energibeskatningsdirektivet til at fremme milliard-investeringerne. Begge ordninger genererer gennem henholdsvis salg af CO2-kvoter til virksomheder og afgifter på fossile brændstoffer væsentlige finansielle ressourcer, som igen kan anvendes til at finansiere investeringer i grønne teknologier og infrastruktur.

Med klimaændringer som en af vores største udfordringer er det afgørende, at vi investerer klogt og bæredygtigt.

Offentlig transport er fremtiden, og vi står ved en skillevej, hvor vi kan forme en grønnere, mere forbundet og økonomisk levedygtig fremtid for hele Europa. 

Derfor skal der handles nu, og de kommende valg og politiske beslutninger vil være afgørende for at nå disse mål. 

Europa har muligheden for at lægge markante spor ind i den globale kamp mod klimaændringer, men det kræver mod, vision og betydelige investeringer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også