MobilityWatch

Kuehne + Nagel leverer stærkt inden for sø- og luftfragt

Logistikvirksomhedens regnskab for første kvartal viser vækst inden for sø- og luftfragt.

Foto: Arnd Wiegmann/Reuters/Ritzau Scanpix

Den store schweiziske DSV Panalpina-konkurrent Kuehne + Nagel har aflagt regnskab mandag morgen, og det ser umiddelbart positivt ud.

Det vurderer Jyske Banks DSV Panalpina-analytiker, Morten Holm Enggaard.

"Det ser positivt ud. Jeg har ikke fået konsensustal, men det ser positivt ud i forhold til Bloombergs tal," fremhæver Jyske Banks analytiker over for Ritzau Finans.

Logistikgigantens nettoomsætning er steget med 22,8 pct. i første kvartal til 6,03 mia. schweizerfranc, hvilket er betydeligt over analytikernes forventninger på 5,35 mia. schweizerfranc ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News.

Driftsindtjeningen før renter og skat (EBIT) er steget med 134,2 pct. til 431 mio. schweizerfranc, hvor selskabets indsamlede konsensusestimater ifølge finanshuset Citigroup lød på 304 mio. schweizerfranc. Bloombergs konsensus lød på 295,1 mio. schweizerfranc.

"Det, der overrasker mig mest, det er, at de klarer sig temmelig godt målt på bruttoprofit per fragtet tyvefodscontainer inden for Sea Logistics i forhold til det, jeg havde forventet," udtaler Morten Holm Enggaard.

Det kan ifølge analytikeren skyldes, at Kuehne + Nagel er dobbelt så store som DSV inden for søfragt, men det schweiziske selskab er kun cirka 30 pct. større inden for luftfragt.

Den gode udvikling i bruttoprofitten per fragtet tyvefodscontainer i søfragtdivisionen Sea Logistics er også blevet bemærket hos Citigroup, der pointerer, at væksten blev på 37,5 pct., hvor konsensus lød på 2,8 pct.

Driftsindtjeningen i Sea Logitics steg i første kvartal med 160,8 pct. til 206 mio. schweizerfranc, hvor analytikerkonsensus ifølge Citigroup lød på 120 mio. schweizerfranc.

"Vi forventer, at yield-trenden vil fortsætte på kort sigt drevet af flaskehalse i den globale forsyningskæde og et efterspørgselsopsving," skriver Citigroup.

Inden for luftfartsdivisionen Air Logistics blev volumenvæksten inden for luftfragt på 16 pct., hvor konsensus ifølge Citigroup lød på 8 pct. Her blev væksten i bruttoprofitten per fragtet ton på 27 pct. sammenlignet med konsensus ifølge Citigroup på 12 pct.

I Air Logistics steg driftsindtjeningen steg med 129,6 pct. til 163 mio. schweizerfranc, hvor analytikerkonsensus ifølge Citigroup lød på 134 mio. schweizerfranc.

"Den bedre end ventede udvikling blev drevet af en stærk volumenudvikling. Vi venter, at luftfragtmarkedet vil drage fordel af flaskehalse inden for søfragt," skriver Citigroup.

For vejdivisionen flugter meldingerne fra Kuehne + Nagel ifølge Jyske Banks analytiker fint med det, som DSV har meldt ud, og inden for Contract Logistics, der konkurrerer med DSV’s Solutions-division, klarer den schweiziske logistikkæmpe sig bedre, end Morten Holm Enggaard havde ventet.

"Man skal dog passe på med at lave en en-til-en sammenligning af dem. Der er trods alt noget periodisering, som du ikke kan tage højde for mellem kvartalerne," siger Jyske Banks analytiker.

Citigroup forventer, at det stærke regnskab vil have en positiv indvirkning på stemningen, og finanshuset forventer en høj encifret oprevidering af konsensusforventningerne for indtjeningen i 2021.

Hos Sydbank har man også noteret sig det stærke regnskab, der er drevet af en kombination af høj volumen inden for både sø- og luftfragt, samtidig med at yielden kan holdes på niveau med de seneste kvartaler.

"Det er en meget stærk cocktail til at sikre en stærk indtjening," vurderer Sydbanks analytiker Mikkel Emil Jensen over for Ritzau Finans.

Og samme tendens har også DSV Panalpina nydt godt af, hvilket vil kunne ses, når det danske selskab kommer med regnskab tirsdag morgen.

"Jeg forventer, at det gode regnskab vil smitte positivt af på DSV, og jeg forventer, at DSV kommer positivt fra start i dag," siger Mikkel Emil Jensen.

DSV Panalpina får sænket anbefaling

Kuehne + Nagel leverer langt bedre end ventet

Udsigt til rekordindtjening hos DSV Panalpina

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede